Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

I behov av vallahjälp!


Iskall7

Recommended Posts

Det hela börjar med att jag fått en Vasaloppsstart 2011 i födelsedagspresent.

Måste nu få ordning på formen och mitt första problem är alltså hur jag ska få ordning på mina skidor!

 

Jag har tillgång till fästvallor, glidvalla, vallajärn, vallarengörning osv..MEN, hur gör jag!?!?

 

Har försökt leta på nätet efter bra instruktioner men inte lyckats något vidare!

 

Finns det någon som kan hjälpa mig med bra instruktioner hur jag ska gå till väga på bästa sätt?

Link to comment
Share on other sites

Kom ihåg att belaget inte tycker om temp över 150 grader. Limmet smälter då, den som håller belaget mot trät om man så vill.

 

Valla glidvalla är inte så svårt. Om du jobbar med konventionell valla, alltså det av billigare sorten som funkar bra för motionärer. Av dina frågor att döma så är du nybörjare och inte i behov av pulver och dyl, i min åsikt helt onödigt skit i alla fall. (Fler bör få upp sina hästkrafter istället)

 

Tips är att ha rumstemp på skidan när du börjar, kan tom förvärma de lite med varmluftspistol, obs inte smälta ner de. Kalla skidor gör att glidvallan bildar hårda kulor och studsar iväg från skidan när du kommer med vallajärnet. Tillför lite värme, går bra också med vallajärnet, låg temp dock, helst inte över 100 grader. När du smälter paraffinet mot järnet, korrigera tempen så att du får ett "flöde" istället för droppande på skidorna. Vid droppande, rör dig långsammare längs ytan så du får ett spår (lite glugg får förekomma mellan dropparna, men helst inte för stor, typ 2 ggr diamtern av dropparna, då är det för mycket, helst flöde dock) Droppa längs hela glidytan, på bägge sidor av styrskåran. (dränk inte skidan, behövs inte, utan lägg ett spår av glidvalla på bägge sidor av styrskorna som är upp till ca 5 mm bred, annars kommer du få sickla hela kvällen, o på bägge sidor av skidan, under och ovan). Efter att spåret är lagd så kan du markera slutet av glidytan mot fästytan genom att trycka ner vallajärnet mot paraffinet för att skapa en skarp sträck vid markeringen, för glidvalla i fästzon är ingen nytta. Värm in paraffinet nu genom att röra järnet med sådan hastighet (hittar den på känn) att paraffinet kallnar/stelnar ca 20 cm efter den har värms med vallajärnet. Rör vallajärnet åt ett håll bara, alltså ingen strykning utan dra-lyft-förflytta-lägg ner-dra. Jag kör max 3 sådana strykningar, sen får det stelna lite, ca 1 min och då sicklar jag bort det. Efter sicklen borste. Efter borsten polerar jag det med fibertex eller "fiberrondell" från biltema, som är lite billigare o minst lika bra eftersom det i praktiken är samma sak.

 

Grunda skidorna (nya skidor eller slipade och sicklade) med tre lager (jag har i år bara kört LF¤ eller vauhti grön, glidvalla för kallaste temp intervallet) kall glidvalla som bas. Efter det kan du sickla och valla efter dagens före om du har tid, annars bara höfta med grönt vid -7 och kallare, blått eller lila vid -3 - -9, gul över nollan. Typ något sådant.

 

Lycka till

 

Just ja, 5 mm sickel e inte dumt, stummare en 3 mm som gör att du kanske slinter lättare mot sidan och får jack i belaget (gjort det några ggr nu, men va fan, stavar e det dyra, inte skidorna =) )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...