Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Göra rent vallajärn!


globe86

Recommended Posts

Det är bara att torka av det med en trasa (tex ett kasserat vitt linne ;) )och sen är det bara att valla på som vanligt.

Jag brukar använda samma järn tex till att värma in grundvax eller första lagret fästvalla el klister som jag en stund tidigare använt till att smälta paraffin med, no problems.

 

Obs!; var försiktig med vad för slags trasor du har med ut till allmänna vallabodar - dina egna kalsonger är väl OK, men där går gränsen!:/

Link to comment
Share on other sites

Hejsan ! Eftersom jag både värmer in glid och fästvalla med mitt vallajärn skulle jag gärna vuilja veta ett bra sätt att göra rent de på =) Eller är det varmluftpistolen som gäller för fästet ?

Japp, du sa det själv, det är varmluftpistol som gäller för fästet, aldrig vallajärnet.

Link to comment
Share on other sites

Skulle inte valla glid med ett järn som jag använt till fäste. Vill inte riskera att värma in fäste på glidytorna.

Håller med. Aldrig fästvalla på mitt underbara Starjärn. :) Jag värmer in fästvallan med att gammalt strykjärn. Det duger fint till det. Varmluftpistol när det är klister.

Ska du få vallajärnet rent är det nog bäst med vallaväck och en trasa.

Link to comment
Share on other sites

oki oki! japp körde på lite vallaväck med trasa funkade fint!

 

Haha oki då Volevodin så kvarglömda trosor går bort :D ?

Du får inte använda vallaväck om strykjärnet är varmt, kan bli lite väl spännande. ;)

 

Finns det något tyg att tala om på trosorna nu för tiden? :P

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med samma järn till både fäste och glid...inte optimalt... Men har inte hittat något billigt litet järn som får plats i vallaboxen

 

Jag tar iaf en billig parrafin och värmer på hjärnet och sedan torkar jag rent det efter att jag värmt in grundvaxet...

 

Och när järnet ser riktigt jävla illa ut så tar jag vallaväck på en fibertex och gnuggar... då blir det som nytt igen...

Link to comment
Share on other sites

Ett billigt vallajärn till fäste är att rekommendera som flera redan skrivit. Går med billigt strykjärn eftersom man aldrig behöver så hög värme eller så konstant temperatur. Järn använder jag alltid vid grundvax eller grundklister där man ska lägga ett ytterst tunnt lager. Varmluftspistol i all ära, men den har ett annat syfte. Med järn kan du även smälta ihop olika fästvallor. Eller försök du lägga Start Base Wax Extra utan vallajärn GreatSki ;) .

 

Visst går det att torka rent med vallaväck. Men psykologiskt att valla pulver med ett järn som man nyligen använt till chola... :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...