Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skateskidor längd?


Marcus.Jonsson

Recommended Posts

Jag har tänkt köpa ett par skateskidor men vet inte redigt vilken längd jag ska ha. Har hittat ett par begangnade för en bra peng. Det är ett par 181 cm salomon skate och jag själv är 187 och väger ca 75kg. är dom för korta för min längd? och hur stor del av vikten spelar in med tanke på spannet? Obs har aldrig åkt på skate skidor förut.

 

Sen har jag tänkt köpa ett par Fischer RCR skidor. Är dom något att ha för en som bara åker för att röra på sig?

Nu när jag sitter o skriver här så känns de lite dumt att köpa båda men är man prylgalen så är man.

 

Mvh Marcus.

Link to comment
Share on other sites

Att spannet passar dig kan vara viktigare än längden (både på skate och klassiskt). Få behöver köra med längre än 190. Jag körde själv med ca180 när jag körde med hund.

Jag tror inte du får tävla på kortare än din längd minus 10cm. Detta gäller nog inte skidorientering (?) eller hundtävlingar där många kör på extremt korta skidor.

Link to comment
Share on other sites

Kolla med säljaren vad han väger. Har han ungefär samma vikt som du så kommer skidorna att funka för dig. Själv väger jag 80 kg och är 175 cm lång. Fick tag på ett par begagnade skidor som var 182 cm långa. Vikten stämde med säljarens. Fick för mig att de var för mjuka för mig så jag gick och köpte ett par nya i längd 187 cm anpassade efter min vikt och åksätt. Märker faktiskt ingen större skillnad. Bägge paren funkar för mig.

Hittar du ett par RCR som passar dina förutsättningar så tror jag att du blir nöjd.

Prylnisse eller inte. Det är rätt OK att kunna köra både klassiskt och skejt. Tycker att båda stilarna är lika OK att köra. Tyvärr finns det alldeles för få ställen att köra skejt på. Fast å andra sidan en sån här kanonvinter kan du ju ta skejtskidorna och ge dig ut och åka nästan var som helst. Det är lite sämre en "normalvinter".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...