Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidglasögon


Vasaa

Recommended Posts

Jag får ofta problem med ögonen efter långlopp eller långa träningspass. Har någon tips på bra glasögon som skyddar mot fartvind även när man står i fartställning? Slalomglasögon?

Lägg gärna in en länk med köpställe ochå om ni har något bra tips.

Link to comment
Share on other sites

Skulle rekommendera Cascos uppfällbara. Köpte dem egentligen som ett komplement till mina andra glasögon att ha i snöväder, men de är ju så bra att jag åker med dem nästan jämt. Skyddar bra mot kyla och snö och immar inte. Superbra helt enkelt.
Link to comment
Share on other sites

Blir ofta väligt irriterad/röd i ögonen efter ett pass. Måste ta och införskaffa något omdelbums.

 

Kikat på dessa:

 

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=90665

 

Billigt är gott, duger säkert.

Just den modellen tycker jag är väldigt bra, skyddar bra mot vinden vilket biltemas andra modeller inte gör. Grymt prisvärd!

 

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett par på Claes Ohlsson för 59:- kr, klar lins, sitter bra och ser OK ut, men inte helt 100 mot ögonrinning.

En kompis köpte ett par på Carlssons Järnhandel, yrkesdelen för under 100-lappen med gul lins, förvillande lika märkesglasögon. Han sa att det är samma glas som i dessa, så det är ett alternativ om man inte är en "prylnisse".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Skulle rekommendera Cascos uppfällbara. Köpte dem egentligen som ett komplement till mina andra glasögon att ha i snöväder, men de är ju så bra att jag åker med dem nästan jämt. Skyddar bra mot kyla och snö och immar inte. Superbra helt enkelt.

Fråga: någon som vet/har provat att köra med vanliga glasögon under denna Casco skärm? Funkar det att få plats med glasögon under??

Link to comment
Share on other sites

Cascos uppfällbara skärmar fungerar tyvärr ej med glasögon under.

Håller med TT om att Cascoskärmarna är grymt bra och jag kör också med dem i alla sorters väder. Den lins som sitter på årets modell anpassar sig efter vädret och ändrar färg efter ljusförhållandena. Bra!

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Misstänkte det, de ser lite tajta ut. Blir att bita i det "sura äpplet" och köpa Salice kopian med fotokromatisk lins. Där går glasögonen plats. Betydligt billigare, men verkar som att Cascos lins är bättre/mer omfångsrik i variationen av fotokromatiken.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...