Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Axlarna!


globe86

Recommended Posts

Var ute igår på en kuperad bana med mycket digonalning... tänkte på att hålla ner axlarna och jobba mer med benen... Och visst det kändes mycket bättre men direkt jag började "kräma" på så fick jag känningar i axlarna...

Bra att du har kommit närmare en lösning. Troligtvis hamnar dina axlar i sin gamla position när du tar i för fullt.

Ifall du har stressat axlarna i "fel" position sitter skadan kvar ett tag, dvs du kommer dras med problemet några veckor. Undvik den belastning som ger dig ont under 2-3 veckor så kanske problemet försvinner. Ifall kroppen är hel kan den lättare hantera "felaktig" belastning under en kortare tid.

Link to comment
Share on other sites

145 cm är inte för långt om du är 177 cm!

Jag upprepar: Fram med foten - hög höft -räta på överkroppen. (sjunk ner i knät om det släpper). Då kommer stavarna att kännas kortare och axeln får en lägre position.

 

Om man åker mer upprätt (som tyskarna) så kan man åka långsammare med bra teknik (motionär).

Om man ska åka framåtlutad (som Sven-Åke och grabbarna på 80-talet), måste det gå fortare (tävlingsfart).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan allesammans! Vet att jag är långt ifrån lika erfarna som ni men det här har jag fått höra om min tidigare diagonalåkning, där jag också känt av den där brännande känslan i axlarna. Jag åkte helt enkelt och spände mig för mkt och fick rådet att slappna av mer. Så i mitt fall har det blivit att träna tekniken ytterligare. Då i form av diagonalåkning utan stavar där man ska sträva efter en stor,mjuk och avslappnad åkning. Åk gärna utan stavar i varierande terräng och även nedför, det är bra för balansen.Vill man kan man köra 10min utan stavar följt av 10min enbart stakning osv ett pass igenom. (kör själv så ibland fast då benskate istället för diagonalåkning då det är min svagare sida).

Lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har jätteproblem med mina axlar.

 

Har i princip inte åkt skidor på 5-7 år pga av detta. Tränade väldigt mkt förut, skydgymnasie mm.

 

Har blivit sugen på att åka igen men axlarna sätter stopp. Troligtvis är det min bröstrygg som är alldeles för stel och "krampig".

 

Går nu på lite massage och gör en del rörelser som ska öka rörligheten i bröstryggen.

 

mvh

/Peppe

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...