salomons son Posted January 18, 2010 Report Share Posted January 18, 2010 ska precis skruva dit ett par nya Profil Equipe Classic och då infann sig tre frågor som jag skulle vara djupt tacksam om någon vänlig själ här inne kunde hjälpa mig med svar på. 1. lägger ni något lim eller liknande mellan skidan och bindningen, eller räcker det med att "bara" skruva? 2. vilken diameter brukar ni ha på borren som ni borrar upp hålen med? 3. det har suttit en rottefälla bindning där tidigare, dom hålen ska pluggas, funkar det med biltema två-komponent epoxi och någon form av plugg? är det viktigt att fylla upp hålen helt? tack på förhand om någon orkar engagera sig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
wille Posted January 18, 2010 Report Share Posted January 18, 2010 1. Inget lim. Plastplattan har självhäftande tape. (Ta loss skyddsfilmen)2. Originalborr har 3,6 diameter, djup 15 mm. 3,5-borr går bra.3. Ja, men fyll heltOm det finns kanter efter gamla skruvar, så slipa ner tills anliggningsytan är plan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted January 19, 2010 Report Share Posted January 19, 2010 Limma skruvhålen (alltså de nya) med epoxy. Jag brukar använda röd eller blå araldit, beroende på hur snabb jag vill vara med att skruva. Tar jag röd blir det en limning per skida. Link to comment Share on other sites More sharing options...
salomons son Posted January 19, 2010 Author Report Share Posted January 19, 2010 kalajs! underbart, tack!! jag åkte förbi intersport, där skidorna köptes och fick dom borrade med mall, men ser nu att hålen är 3mm och kärnan på skruven är mycket riktigt 3,6mm. dom gamla rottefälla hålen är ganska rejält "ut tvingade" även dessa skruv var 3,6mm. kanske borrades även dom hålen med 3mm. lite lurigt det där, det blir ganska rejäla krafter och spänningar när man tvingar ner skruvar i för små hål. samtidigt måste ju skruven få rejält bett. men jag gör nog som ni sa och borrar upp dom till 3,5 anledningen till att jag frågade om lim mellan bindning och skida var att dom duttat i lite lim när rottefälla bindningen monterades. men då kör jag i lite i nya skruvhålen så får det räcka. har ni förresten något tips för hur man behåller den där bakre, sista delen av bindningen, den man bryter bort om man har små fötter /korta pjäxor. jag har (ofrivilligt) blivit av med två tidigare och tycker man ser sådana där titt som tätt ute i spåren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
salomons son Posted January 22, 2010 Author Report Share Posted January 22, 2010 ingen mer som "tappat" bakre delen av styrskenan i nämda salomon bindning? vrider man kanske fötterna på ett onormalt sätt och därigenom skapar en sidokraft som gör att den lossnar? utgick ifrån att det var materialfel men det kanske är mina ben/fötter/teknik som är ursprunget Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.