Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

plugg & montage fråga


salomons son

Recommended Posts

ska precis skruva dit ett par nya Profil Equipe Classic och då infann sig tre frågor som jag skulle vara djupt tacksam om någon vänlig själ här inne kunde hjälpa mig med svar på.

 

1. lägger ni något lim eller liknande mellan skidan och bindningen, eller räcker det med att "bara" skruva?

 

2. vilken diameter brukar ni ha på borren som ni borrar upp hålen med?

 

3. det har suttit en rottefälla bindning där tidigare, dom hålen ska pluggas, funkar det med biltema två-komponent epoxi och någon form av plugg? är det viktigt att fylla upp hålen helt?

 

tack på förhand om någon orkar engagera sig!

Link to comment
Share on other sites

kalajs!

 

underbart, tack!!

 

 

jag åkte förbi intersport, där skidorna köptes och fick dom borrade med mall, men ser nu att hålen är 3mm och kärnan på skruven är mycket riktigt 3,6mm.

 

dom gamla rottefälla hålen är ganska rejält "ut tvingade" även dessa skruv var 3,6mm. kanske borrades även dom hålen med 3mm. lite lurigt det där, det blir ganska rejäla krafter och spänningar när man tvingar ner skruvar i för små hål. samtidigt måste ju skruven få rejält bett.

 

men jag gör nog som ni sa och borrar upp dom till 3,5

 

anledningen till att jag frågade om lim mellan bindning och skida var att dom duttat i lite lim när rottefälla bindningen monterades. men då kör jag i lite i nya skruvhålen så får det räcka.

 

 

har ni förresten något tips för hur man behåller den där bakre, sista delen av bindningen, den man bryter bort om man har små fötter /korta pjäxor. jag har (ofrivilligt) blivit av med två tidigare och tycker man ser sådana där titt som tätt ute i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...