Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ligger mitt emellan viktspannen (Madshus Hypersonic C3)


Hedjoh

Recommended Posts

Jag är på jakt efter nya klassiska skidor och har ambitioner att åka VL/ÖS på 5 - 6 tim på sikt. Jag är ganska orutinerad skidåkare men har tävlingslöpt förut och gjorde milen på strax under 38 min i kuperad terräng för något år sedan. Har tidigare haft dålig teknik och "hängt" mycket på stavarna uppför men har nu börjat lära mig att lita på fästet och tycker mig ha bättre teknik uppför.

 

Jag har i höstas åkt en del rullskidor och enligt en granne som gjort 4.16 på VL så är jag bra på att staka (ganska stark i överkroppen - gymtränar regelbundet). Nu hittade jag ett par Madshus Hypersonic med 2.00 långa med viktintervall 68-75 kg och 74-80(?) kg och själv väger jag runt 75 kg och är 1.77 cm lång. Jag kunde trycka ner båda men är osäker på vilka som blir bäst? Väljer jag de mjuka är jag rädd att spannet blir för mjukt med dåligt glid som följd och väljer jag dom med det högre intervallet kanske jag inte orkar trycka ner spannet när jag blir trött, med bakhalt som följd.

 

Butiksbiträdet (Intersport) tyckte att det var säkrast att gå på de mjukare. Med sikte på VL och mycket stakning undrar jag om det är bättre att gå på de hårdare. Någon som har någon åsikt om detta? Tilläggas bör också att jag har för avsikt att köra på sicklade skidor och tape, då vallning inte är något för mig (tidsbrist och brist på intresse).

Link to comment
Share on other sites

Passa dig för att välja för mjuka. Jag väger ungefär sig dig, ca 75-76kg och mina Madshus Hypersonic är 205cm. Det angivna spannet är 74-81kg, och jag tycker de är perfekta för mig = lätt att få fäste om jag vallat rätt, och bra glid.

 

Men du måste ju testa och kolla spannet utifrån din vikt. Säljaren som tyckte du skulle köpa de mjukare skidorna, kollade han spannen på bägge skidorna utifrån din vikt? Skulle bli förvånad om du inte orkar trycka ner på de hårdare skidorna, Madhus har ju långa, fina spann som är lätt att få fäste med om det är rätt utmättt.

Link to comment
Share on other sites

Själv köpte jag ett par Atomic World Cup Classic, märkta 80-100, själv väger jag 86. Det mätte ut det på spannbräda och det var ett lång härligt spann sa de osv. Sedan mätte jag om de på spannprovare, blev väldigt, väldigt kort spann som jag trycker igenom för lätt. Har sålt dom vidare till en som väger 76, perfekt. Vi är båda 5-6 timmars åkare. Dessa Atomic skulle säkert vara bra för mig på en Word Cup bana, där fästet är vikitigare än glidet, men för Vasaloppet är ett par för mjuka skidor förkastligt om du är hyfsat stakstark.
Link to comment
Share on other sites

De angivna viktintervallen på skidorna är väl inte så pålitliga. Mätte de slutspannet i butiken? Det finns säkert bättre beskrivet i andra trådar här på forumet, men i princip ska du stå på en skida och fortfarande kunna röra ett bladmått (eller vad de mäter med) en bra bit under spannet. Det är först när du går upp på tå på en skida som du ska kunna trycka ner spannet helt och hållet.

 

Hur långt slutspannet ska vara verkar variera med hur duktig man är och för vilket före skidorna är tänkta, klister: mycket slutspann, kallföre: mindre slutspann. Om du ska valla med tejp ska nog slutspannet vara så långt som möjligt misstänker jag.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för era svar!

 

Jag har nu varit till Naturkompaniet (i Gävle) och provat samma skidor och lagt undan ett par i längd 205 cm som var märkt för 85-95 kg. Jag fick hjälp av Esa Kousko, som är en rutinerad skidåkare själv (har åkt ÖS runt 4.40), och känner mig trygg med hans kunskap. Jag nämnde också att jag kommer att köra på tape. Återkommer med rapporter när köpet är genomfört och skidorna testade!

 

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...