Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Målsättning VL/ÖS 2010


bestefar

Recommended Posts

Tänkte starta upp en tråd som brukar förekomma

 

Skidvintern har varit bra på många håll i landet falukorv och flera ligger säkert bättre till i tränigen i år än vanligt. Dax att höja målsättningen eller var målet satt högt från början ?

 

Själv så har jag som mål att klara top 100 på ÖS söndag, i tid betyder det att jag nog måste under 6 timmar vid normalföre. Idag känns det realistist. Träningsdosen för mig ligger på ca 150-200 tim/år

Link to comment
Share on other sites

Min "realistiska" målsättning är att hänga kvar i led 3, dvs topp 2000. Önskescenariot är att putsa förra årets placering, dvs topp 1400 (ca).

 

Tränar ca 250 - 300 tim per år, inriktat på nån form av blandning mellan skidor, löpning och cykling. Har nu ca 30 mil skidor plus ca 10 mil rullskidor, siktar på att komma upp i ca 50 mil till VL. Med en liten kille på ett halvår, hus och heltidsjobb blir det bara tid för två skidpass i veckan...

Link to comment
Share on other sites

Hej !

 

jag ska åka ös söndag ! jag är en första gångs åkare , har ej åkt skidor sedan mellan-stadiet i skolan

 

jag har nu fått ihop 40 snömil precis idag faktiskt ! jag satsar på 30-40 mil till innan ös !

 

är för övrigt uppe i ca 140 löpnings och skid timmar sedan april i fjol !

 

jag har som första målsättning att komma till mora ! (men det tar jag nästan som självklart ! om man nu kan det =) har även ett tidsmål om det är "normalföre" tid då mellan 7-8 tim !

 

är det någon som tror att det är möjligt ????

 

mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Den stora målsättningen är att genomföra mitt tionde vasalopp. Har under många år haft målet att åka under 5.30, men inte lyckats med det än (5,32 och 5,35 som bäst) Fast egentligen borde man ju ha ett placeringsmål med tanke på de olika förutsättningar som bjuds år från år. Min bästa placering är runt 1300 men det är bara min tredje bästa tid. Till årets lopp tänkte jag mig att åka under 6 timmar. Tyvärr tappade jag ett startled (står i fyran),missade med två sekunder, till i år. Eventuellt blir det något seedningslopp. Fast egentligen är det inte så dumt att stå lite längre bak eftersom det mentalt är rätt OK att åka om ett antal hundra medåkare. Om man nu inte har alltför bråttom.

Ett tips till er som ska seeda er är att min erfarenhet säger att det enklaste loppet att seeda upp sig i är halvvasan. Åtminstonde om du är en hyfsad stakåkare,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Starta i led 3 samt åka under 6 timmar. Det första målet vet jag förmodligen på onsdag om det nåtts, det andra var egentligen fjolårets mål på ÖS, men start 7:55 och snöstorm ledde till att jag inte mäktade med. Om träningen går bra i februari ändras det andra målet eventuellt till att vara bland de 2000 första i mål.
Link to comment
Share on other sites

Topp 200 på Vasaloppet är årets mål. Det är 46 plac bättre än min plac förra året. Jag har tränat mer rullskidor och dessutom bytt till trögrullade hjul så jag vill gärna tro att jag är lite starkare i skakningen denna säsong. Förra året fick jag dessutom kraftigt ryggskott på fredagen innan loppet som säkert hämmade mig lite. Det gäller ju också att lyckas med vallning, formtoppning och att hålla sig frisk!

 

Lycka till allihopa, hoppas ni når era mål. Bit ihop med träningen, snart bara en månad kvar!

Link to comment
Share on other sites

Hej !

 

jag ska åka ös söndag ! jag är en första gångs åkare , har ej åkt skidor sedan mellan-stadiet i skolan

 

jag har nu fått ihop 40 snömil precis idag faktiskt ! jag satsar på 30-40 mil till innan ös !

 

är för övrigt uppe i ca 140 löpnings och skid timmar sedan april i fjol !

 

jag har som första målsättning att komma till mora ! (men det tar jag nästan som självklart ! om man nu kan det =) har även ett tidsmål om det är "normalföre" tid då mellan 7-8 tim !

 

är det någon som tror att det är möjligt ????

 

mvh Andreas

Låter inte som några problem...Sikta högt annars är de lätt att inte huvudet är med dig....

Under 7h

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas det går att komma i mål på under 7:30 på Öppet Spår Måndag om vädret så tillåter och det inte tillstöter några komplikationer, men har egentligen ingen aning om vad som är rimligt då det är första gången jag åker.

Absolut, det klarar du med råge. Det känner jag på mig. Vi står ju på startlinjen samtidigt.

Om du startar tidigt vore det kul om du tar kontakt med mig, jag står med Veteranerna längst fram till vänster så jag är lätt att hitta. Att få skaka labb med självaste Vasa är ju en speciell krydda på Vasaloppet även om det heter öppna spåret denna dag.

Link to comment
Share on other sites

Absolut, det klarar du med råge. Det känner jag på mig. Vi står ju på startlinjen samtidigt.

Om du startar tidigt vore det kul om du tar kontakt med mig, jag står med Veteranerna längst fram till vänster så jag är lätt att hitta. Att få skaka labb med självaste Vasa är ju en speciell krydda på Vasaloppet även om det heter öppna spåret denna dag.

Jag är nog rädd att du blir besviken då men ska ta dig på orden om jag ser dig.

Dock är väl risken stor att man struttar omkring i startfållan med tunnelseénde som den ovana skidåkare man är.

Det blir nog en större ära för mig då kanske att skaka hand med en professor, det är ju inte var dag man gör. :)

Link to comment
Share on other sites

Min målsättning är att ta mig ner till Mora i någorlunda form och försöka njuta av skidåkning och samvaro med andra åkare. Tidsmålet sätter jag dagen före, då jag vet temp. o snöförhållanden blir under loppet. Men blir det normalföre är 7.30 inte helt orealistiskt, trots att jag som vanligt fuskat med långdistansträningen, mitt längsta pass i klassiskt är 16 km.

 

Blir det inte trafikproblem som förra året blir min start någon gång mellan 7.30-8.00.

Link to comment
Share on other sites

Topp 200 på Vasaloppet är årets mål. Det är 46 plac bättre än min plac förra året. Jag har tränat mer rullskidor och dessutom bytt till trögrullade hjul så jag vill gärna tro att jag är lite starkare i skakningen denna säsong. Förra året fick jag dessutom kraftigt ryggskott på fredagen innan loppet som säkert hämmade mig lite. Det gäller ju också att lyckas med vallning, formtoppning och att hålla sig frisk!

 

Lycka till allihopa, hoppas ni når era mål. Bit ihop med träningen, snart bara en månad kvar!

Måste känts bra att plocka 30 pers från Eldris till Mora ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...