Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spårmaskin hjälp med "värdering"


nordan

Recommended Posts

Jag har en spårmaskin av vält typ, orange, med diverse funktioner Enebybergs IP och Ursvik har likadana.

 

Min fråga är hurmycket kan det vara rimligt att sälja den för?

 

Willy på forumet har beskrivet typen spårmask, i en annan tråd, så här:" Maskinen Grizzlybrottarn syftar på är säkert finska Latue-expert. Tungt as med fräs fram, korta skidor med knivar under som skar ut spåret och rullen med gummiprofil sist.

För övrigt en mycket bra maskin. Det gick att skära ut spår i stenhård snö, gick även att dra den med skoter. Ord. pris låg på ca. 50000. Skoterhandlare i Mora köpte upp dom sista som kom till Sverige. Såldes ut för otroliga 10 000."

Link to comment
Share on other sites

Önskar lite vägledning ang. min spårmaskin. Jag är i valet och kvalet mellan att sälja den eller behålla den. :) Det finns ju många kloka människor på forumet som kan hjälpa till med lite vägledning.

 

Det som talar för att behålla den är att:

Den känns unik, svår att få tag på en ny om jag skulle vilja ha en i framtiden.

Den gör fina spår på golfbanan. Spårkälken ger inte lika fina spår och dessutom sämre stavfäste.

Den har många fina funktioner som gör spåren bra.

 

Det som talar emot:

Den är tung och min gamla trötta skoter får jobba lite mer med den än en vanlig spårkälke.

Det finns en spårkälke som kan nyttjas vid spårdragningen på golfklubben.

Den många fina funktioner törs jag knappt använda på golfbanan med risk att skada banan.

Gnistan att köra spår har tagit slut eftersom jag egentligen inte har tid småbarn, jobb, långa resor till golfbanan och ingen tid till egen träning (åker inte själv skidor på golfbanan). Det Efrsom jag själv investerat i skoter och spårmaskin utan bidrag från kommunen tappar jag lite orken när folk förutsätter att skidspåren sköts som en spåranläggning i Dalarna.

 

Är 5000 kr ett rimligt pris om vågskålen för sälja väger tyngst?

Link to comment
Share on other sites

Är det den finska maskinen det gäller? 5000 är säkert rimligt. Vore kul att få se lite bilder eller annat. Kan du skicka det?

 

Frågan är occkså när på året det är bäst att sälja den, Kanske är det nu, när många klubbar också i södra sverige spårar och kanske behöver bättre utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Nordan, jag tycker -om du säljer- att du skall testa med dubbelt vad Arvid skriver, det går ju alltid att sänka, prutmån är bra oxå.

Det är en otroligt bra maskin att göra spår med i stenhårt underlag. Nackdel är spårbredden som är 4 cm. mer än vad det förnämliga Jaca-aggregatet gör.

Har fräsen spetsiga piggar? Fanns på dom senaste. Eller är det små plattjärn som utgör fräsen?

Link to comment
Share on other sites

Hej Nordan,

Är det du som gör spår åt järfälla skidklubb? Läste en rapport inlägg på skidspår.se och kände igen beskrivningen från ditt inlägg här ovan.

 

Vi är många som är väldigt tacksamma över spåren på Viksjö golfbana. Har kört otaliga varv där genom åren. Vore tråkigt om det inte skulle spåras där i framtiden.

 

Finns det något sätt att stödja dig i ditt ideella arbete med att dra upp spår? Tror det är många som skulle kunna tänka sig att skänka en slant om de bara förstod vilket arbete som ligger bakom spåren. Ett tips kanske skulle kunna vara att göra lite reklam för sig genom att sätta upp lappar vid parkeringen och göra reklam för tex Järfälla skidklubb. Golfklubben kanske kan lägga ut lite info på sin hemsida. Jag tror de flesta som åker på golfbanan inte vet att Järfälla skidklubb ens existerar. Inte heller att att någon är där och preparerar spåren.

 

Hoppas du orkar fortsätta spåra på något sätt, vi är många som är glada för det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...