Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Wadköping eller Värmdöloppet


Henrik_73

Recommended Posts

Tror att du har rätt ang. elitåkare:sedningen tar mkt stor hänsyn till vad det finns för toppnamn.

 

Vet att wadköping har några Mora-åkare och tex Dan Moberg anmälda redan nu förutom sina egna stjärnor Anders Palmér och Olle Sjöström. Några anmälda elitåkare lockar ofta snabbt till sig ännu fler elitåkare....

Link to comment
Share on other sites

Vill åka båda loppen egentligen men vilket lopp skall man välja om man är ute efter bästa seedningsmöjligheterna?

 

Lite starkare elitfält i Wadköping därav lättare att seeda sig i det loppet eller?

Är lite part i målet och tycker självklart att du ska välja Värmdöloppet ;) . Vi är ju lite "nya" och har bara genomfört ett lopp (2007), sedan har det varit för snöfattiga vintrar. Men Vasaloppet gjorde i alla fall ett 0-led det året.

 

Sen tycker jag alltid det är knepigt att säga vilket lopp som ger lättast seedning. Det kan variera år från år. Vill man t.ex. seeda upp sig från led 2 till 1, så kan man behöva åka många lopp för att få minutrarna på sin sida...

Link to comment
Share on other sites

Wdköping är relativt tufft med målgång högre upp än starten. Så var det när jag körde 2004. Perfekta förhållanden var det, men trots att jag tyckte att det gick kanonbra och höll bra tempo hela tiden var jag lååångt efter täten och tiden räckte bara precis till startled 3 på VL. Vid två andra tillfällen hade jag seedat mig till 2:an det året.

Stakåkning är mer min pilsner.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Wadköpingsloppet, börjar bli tradition, och har alltid gillat Ånnaboda. Inom orientering som är min huvudsport är ju Kilsbergen och Ånnaboda nästan mytiskt pga den fina terrängen och bra kartor.

skidmässigt kan det inte jämföras med något i Stockholmstrakten. tänk om Ånnaboda låg vid Hellasgården... :)

 

tror också det blir extra bra i år som HB ovan skriver att det är bra att IFK Moras elitåkare åker för seedningen. för klart som korvspa´t att sånt kan väga in i seedningen: slår man en moring som seedningskommittén tycker är "led 3" så ... :)

 

dessutom är banan ändrat så start och mål är på samma ställe, dvs inte längre i Nora. Går istället i 2 olika varv så de har tagit bort tyngsta backarna.

Link to comment
Share on other sites

Wadköpingsloppet har ny bansträckning i år. Både start och mål kommer att ske i Ånnaboda.

Man kommer att köra 2 varv, första ca 13km och andra ca 27km.

Nya bansträckningen kommer att vara lättare, eller "mindre tuff" än gamla banan mellan Nora och Ånnaboda.

På Karlslundsif.org finns mer info samt karta men nya bansträckningen.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket kan det skilja i seedningstider på ett ungefär mellan dessa lopp? Så himla stor skillnad kan det väl ändå inte vara? Ser man till tider från i fjol så skiljde det på sin höjd en 5-10 min på t ex. en led 5 tid beroende på vilket 42 km lopp du kört,eller??
Link to comment
Share on other sites

Skull också välja Bergebo (körde det förra året och tyckte att det var riktigt fint, lagom kuperat och härligt lopp, seedade lätt upp mig till 2:an där vilket var målet). Kanske kan tänka mig Värmdö i år för att det är i Stockholm (slipper 20 mils resa). Lindman i Gimo går väl samma dag också har inte kört loppet men åkt mycket i spåren där som är ganska trevliga och bara drygt 10 mil från Stockholm.
Link to comment
Share on other sites

Eda eller nån gimoåkare: Tänkte åka Lidman i Gimo 7/2. Kollar man banprofilen ( http://www2.idrottonline.se/ImageVault/Images/conversionFormatType_WebSafe/id_200717/scope_0/ImageVaultHandler.aspx ) så set set ut att var en hel del upp/ner och inga störe partier platt. Är det så man kan beskriva terängen? Kul att höra från nån som åkt där. Är rädd att en 5 mil med ständiga uppför/utför skulle bli tuff.
Link to comment
Share on other sites

Kul att höra från nån som åkt där. Är rädd att en 5 mil med ständiga uppför/utför skulle bli tuff.

Vet inte om banan är så tuff. I och för sig några år sedan jag åkte. Men saxbacken SUGER eftersom det inte går att åka 2 i bredd. Att bli parkerad där när man ska varva folk, gör att jag väljer andra lopp.

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera parametrar än vilka som startar i loppet. Möjligheterna att träna på tävlingsbanan är också viktigt. Hur många gånger har man gjort sina bästa resultat på banor man inte åkt på tidigare? Nää åk ut till Värmdö ni som bor i Stockholm (20 min) så blir överraskningarna få och de få minuter du kan förlora på seedningen är lätt intjänade. Skulle tro att det kommer komma någon riktigt vass åkare till loppet som gör att 0-ledet inte borde bli några problem… Sen är det Stockholms DM vilket är en av få skidfester i distriktet
Link to comment
Share on other sites

Nää åk ut till Värmdö ni som bor i Stockholm (20 min) så blir överraskningarna få och de få minuter du kan förlora på seedningen är lätt intjänade.

Exakta spåret till Värmdöloppet är inte helt spikat, men har sin grund i det som var 2007. Vill man se en spårkarta finns den som det gula spåret (svart streck) under http://www.nvskidor.se/glidkarta . Men vi vill få ner det till 4 varv pga att minska slitaget och antalet omkörningar, samt för att underlätta tidtagningen. Därför kommer vi gå ut en viss del på Ekedalsspåret. Troligen åker vi hela östra delen av elljusspåret, sedan tillbaka på vägen i nästan rak sydlig riktning vid sjön (som inte är markerad på kartan men är streckad på www.varmdoloppet.se .

 

Vill man ut och åka kan det vara vettigt att notera inlägget under spår, eller ta med även skate-skidorna?

"Erik 2010-01-24 20:42

Väderprognosen bjuder på rikligt snöfall med början på onsdag. Med anledning av detta och det kommande Värmdöloppet kommer det att sladdas (dvs spåren tas bort) på tisdag kväll, utan påföljande spårning. Därefter kommer packning av fallen snö ske efterhand. Således finns med all sannolikhet inga spår på gula spåret fram tills dess att snävädret är över. Om möjligt kommer vi att hålla röda spåret öppet och spårat."

 

samt även

 

"Spårpatrullen 2010-01-24 20:50

Med anledlning av Värmdöloppet kommer det att vara begränsad tillgång till spår vid nacka Golfbana och Ekedalsspåret för icke tävlande den 6-7/2. Lördagen den 6/2 är delar av det röda spåret öppet fram till 14:00. Därefter kommer spårarbeten ske varvid inget spår får beträdas innan Värmdöloppet den 7/2. Samtliga spår öppnar igen den 7/2 16:00. Är du skidsugen denna helg så åker du antingen Värmdoloppet ( för mer information se www.varmdoloppet.se) eller så hänvisar vi till spåren i Velamsund, Hemmesta eller Hellasgården. Information kommer även att finnas vid parkeringen vis nacka Golfbana. Respektera gjorda avspärrningar. God tur.¨"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...