Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallahjälp, tack


Hilding

Recommended Posts

Nu behöver jag råd: Start BWLF - hur lägger man på det på ett bra sätt?

 

Började med att renovera skidorna efter helgens drabbning med ett mjukt Swixparaffin. Det smälter fint och när man drar järnet över så förenar sig paraffinet med belaget på ett vackert sätt. Sicklar av och det ser lika snyggt ut som i Swixfilmen med långa spånor.

 

Tar sedan fram den babyblå klossen, höjer tempen på vallajärnet och börjar smälta, här börjar bekymren: Vallan liksom avvisas av belaget och dropparna böjer upp sina kanter på ett retfullt sätt. När jag sedan ska värma ut vallan föser jag fram de små prickarna tills skidan tar slut och de singlar mot marken som ett stilla vårregn. Gör om och lyckas smälta ut större delen av vallan men det ser fortfarande inte bra ut. Vallan flyter inte alls ut på samma sätt som det mjuka paraffinet även om det smälter korrekt (3-5 cm bakom vallajärnet). Längs skidans kanter så fäster inte vallan mot belaget utan blir mer som en spröd hinna så jag får fortsätta värma, livrädd för att bränna belaget.

Hursomhelst, vallan fäster skapligt till slut. Dock fortfarande frasigt i kanterna

 

Sicklandet sedan: Swixens långa sammanhängande spånor ersätts av flisor av den hårda paraffinen. Vallan yr som när man hackar is och garagegolvet, som innan var dekorerat med små, blå non-stop (valldropparna som jag föste ned), täcks nu av dammet från vallan.

 

Nånstans i mitt inre, känner jag att det kunde gjorts bättre. Frågan är bara hur?

Högre temp på järnet? Varmare skidor (ca 15 grader i garaget)? Eller vad?

 

Använde tidigare strykjärn men med samma resultat, oavsett temp.

Har vallat ett par gånger med BWLF och nu senast hade jag riktigt bra glid så slutresultatet blir nog ok men det känns allt annat än proffsigt.

 

Väldigt tacksam för råd!

Link to comment
Share on other sites

Höj tempen något och lägg ett hörn av järnet mot belaget på skidan och paraffinet mot järnet precis som när du droppar på det, skillnaden nu är att det rinner. Då får du en fin rand på glidytan som är lätt att smälta ut. det går åt något mer mot när man droppar men är mycket enklare och ger bättre resultat. Tråkigt att halka omkring på garagegolvet på dyra flourvallor :)
Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

Tveksam till att det går åt mer eftersom det mesta av vallan hamnade i dammsugaren efter ett besök på garagegolvet.

 

Ska det vara högre temp på järnet även när man värmer ut det för att det ska lägga sig jämnt eller ska jag till och med sänka temperaturen och dra järnet långsammare?

Link to comment
Share on other sites

Går det inte att gnida klossen mot belaget och på så sätt få en jämn hinna och sedan gå på med vallajärnet? Så brukar jag göra med vissa vallor. Jag har inte denna valla själv men gamla startvallor var väldigt hårda och då kanske det inte funkar?
Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver ovan beror på att du har det ganska kallt i garaget. Prova att lägga vallan i ett varmare utrymme så kommer du se att vallan flyter ut bättre. BWLF är ett hårt parafin som inte flyter ut lika bra som ett mjukare parafin. Kör med ganska hög temperatur på järnet men var försiktig så att du inte bränner belaget.

 

I och med att BWLF är ganska hårt så kommer du inte få långa fina sickel-remsor.

Link to comment
Share on other sites

Går det inte att gnida klossen mot belaget och på så sätt få en jämn hinna och sedan gå på med vallajärnet? Så brukar jag göra med vissa vallor. Jag har inte denna valla själv men gamla startvallor var väldigt hårda och då kanske det inte funkar?

Har provat ibland när jag bara velat "toppa" finishen men det är svårt att gnida in vallan, den är väldigt hård. Ska testa att värma lite på klossen innan för detta torde spara rätt mycket valla som man ändå bara sicklar bort.

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver ovan beror på att du har det ganska kallt i garaget. Prova att lägga vallan i ett varmare utrymme så kommer du se att vallan flyter ut bättre. BWLF är ett hårt parafin som inte flyter ut lika bra som ett mjukare parafin. Kör med ganska hög temperatur på järnet men var försiktig så att du inte bränner belaget.

 

I och med att BWLF är ganska hårt så kommer du inte få långa fina sickel-remsor.

Japp, har kanske 15 grader i garaget. Vill inte söla med valla någon annanstans så jag får ställa skidorna varmt ett tag innan så inte vallan stelnar så fort när den når belaget.

Link to comment
Share on other sites

Fast man lägger en rand händer det ibland att randen spricker upp i mindre bitar. Då brukar jag lyfta stryjärnet och värma en strykjärnslängd åt gången bara så att paraffinet fäster i skidan. Sen drar man en gång till över hela glidytan i ett svep.

Japp, det brukar funka bra för hårda paraffiner. Så gör jag om det lossnar.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med ovanstående. Man brukar få trycka till lite snabbt några gånger för att sedan kunna dra järnet över skidan. Och eftersom vallan är så hårt kommer det att sprätta och bli moln när du sicklar av, till skillnad från en mjuk valla. Visst, det är lite bökigare men klart värt det med tanke på hur bra glidet brukar bli.
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, när det känns som att allt man gör är fel så är det gott att få råd samt att se att det är lite klurigt.

Nu ligger redan ett tjockt lager valla och garagedammsugaren står beredd inför nästa sickling men nästan så jag ser fram emot att få lägga på lite ny valla igen. Hoppas på kallväder till Billingen om 2v så jag kan köra på BWLF:en igen och testa alla tipsen.

 

Lite kompletterande frågor dock:

 

1. I hur varmt/fuktigt kan man åka på BWLF och ändå ha konkurrenskraftigt glid? Dvs när måste jag börja fundera på en HF-valla? Jag var fundersam inför Landvetter Långlopp (ca -1) men blev lugnad av vallarådgivarna. Upplevde att jag hade väldigt bra glid både på konstsnö och natursnö.

 

2. Det mjuka paraffinet tog slut. Bör jag köpa nytt mjukt (billigt) för rengöring/underhåll eller är det bättre att underhålla med den dyrare BWLF:en.

 

3. Det här med grafit - är det någon ide med LF-vallor som värst? Jag kan förstå om man vill lägga blockerande grafitlager mellan en mjuk mättningsvalla och HF eller pulver men tillför det något för min del?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...