Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Karolinerloppet 14 feb


Dalslänningen

Recommended Posts

Vill passa på att slå ett slag för Karolinerloppet i Mellerud 14 feb!

 

Om vädrets makter står oss bi kommer det (enl uppgift från arrangörerna) gå på en 10.5 km slinga (4 varv) vid Källhults bygdegård. Var där och åkte för två veckor sedan och tyckte det var en kanonfin slinga som går över böljande ängar i det dalsländska kulturlandskapet! :-)

 

Eller som en av arrangörerna uttryckte det: "Har man lite krut i armarna är det högsta växeln som gäller hela vägen så det med fästvalla behöver du inte oroa dig för, satsa på ett bra glid är mitt tips!" :-)

Link to comment
Share on other sites

Kör inte slut på dig nu innan Vasan! Finns alltid nån backe som ställer till det :D

Nej då, ingen risk. Är för lat för det. :)

 

Nja, jag skulle nog inte själv satsa på att köra utan fäste. Om jag minns rätt så är det tre längre backar på banan, typ 50 - 200 m långa (dock inte jättemånga höjdmeter).

Men det är klart, har man bra pulver i överkroppen så är det nog klart görbart att bara köra stakning...:-)

Det går ju att staka även med fästvalla även om man kanske tjänar lite glid på att köra utan, så är man helgarderad.

 

Rapporteras det i förväg vilken bana som körs under loppet?

Link to comment
Share on other sites

Rapporteras det i förväg vilken bana som körs under loppet?

Ja, det tror jag nog! Källhult ligger ju en bit från (typ 1 mil) från OK Stugan, som jag antar är alternativet.

 

Men det beror nog på hur vädret blir när det närmar sig. Kan tänka mig att arrangörerna kanske avvaktar med att rapportera definitiv bana så länge som möjligt om snötillgång etc är osäker... Men nu spekulerar jag bara...:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
God förmiddag!

 

Vilken klass håller loppet egentligen. Har man där att göra som en vanlig öppetspår motionär eller? (Vill ju inte åka dit och bli utklassad)

Det brukar ju alltid (på de skidmaraton som anordnas) vara några bra som kör på knappa 2 timmar och sedan så fortsätter det väl uppåt ända mot 4 timmar.

Eftersom det är seedningsgrundande för Vasaloppet så kommer det väl vara många 3/3,5-timmesåkare som försöker seeda upp sig från startled 10.

 

Så det är nog ingen risk att du skämmer ut dig, finns nog alltid någon "värre". :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, jättefin bana och bra arrangemang i stort. Tack till OK Kroppefjäll och alla som ställde upp för att göra dagen så lyckad som den blev!

 

För egen del gick det väl så där. Gick på lite för hårt första halvan, så sista varvet blev riktigt tungt, tappade säkert 10 placeringar. Lär inte bli någon uppseedning med den tiden. Men va fan, bra erfarenhet att ha med sig i bagaget. Ska aldrig mer gnälla på Brink, Majbäck mfl svenskar som har mött den berömda väggen... Första halvan var desto roligare!!!:-)

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som är kräsen eller tycker verkligen alla att det var jättefint? Iof hade jag rätt små trugor men det gick ju knappt att staka på redan på andra varvet?! Vätska på ett ställe till hade oxå varit uppskattat. Jag bröt för att jag inte ides åka med så dåligt stavfäste då jag litar rätt mkt på stakningen och är sliten efter många tävlingar. Banprofilen tycker jag dock var fin. Men en pistmaskin och lite hårdare spår så hade jag säkert oxå tyckt det var jättefint :)
Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som är kräsen eller tycker verkligen alla att det var jättefint? Iof hade jag rätt små trugor men det gick ju knappt att staka på redan på andra varvet?! Vätska på ett ställe till hade oxå varit uppskattat. Jag bröt för att jag inte ides åka med så dåligt stavfäste då jag litar rätt mkt på stakningen och är sliten efter många tävlingar. Banprofilen tycker jag dock var fin. Men en pistmaskin och lite hårdare spår så hade jag säkert oxå tyckt det var jättefint :)

Är uppvuxen bara några km från banan, så jag är nog lite partisk i min bedömning. :-)

 

Kan absolut instämma i att stavfästet inte var det bästa. Borde har varit lite förutseende och bytt till ett par större trugor. Lätt att vara efterklok. Men ändå grymt imponerande av Fredriksson mfl att köra på de tider som de gjorde och med samma förutsättningar för stavfästet som vi motionärer. Själv gick jag in på drygt 2.40.

 

Får väl göra en gissning på seedningstider:

 

Elit - 2.15

1 - 2.25

2 - 2.35

3 - 2.45

osv (kanske något större intervaller för startgrupp 5 och högre...)

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som är kräsen eller tycker verkligen alla att det var jättefint? Iof hade jag rätt små trugor men det gick ju knappt att staka på redan på andra varvet?! Vätska på ett ställe till hade oxå varit uppskattat. Jag bröt för att jag inte ides åka med så dåligt stavfäste då jag litar rätt mkt på stakningen och är sliten efter många tävlingar. Banprofilen tycker jag dock var fin. Men en pistmaskin och lite hårdare spår så hade jag säkert oxå tyckt det var jättefint :)

Du är nog lite kräsen...;)

Med tänke på mängden snö som kommit i dom trakterna så va det riktigt bra förhållanden...

Jag körde oxå med små trugor och hade inte sämmre stavfäste än jag haft på någon annan tävling iår... Klev dock av efter 2 varv pga känningar i en axel.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som är kräsen eller tycker verkligen alla att det var jättefint? Iof hade jag rätt små trugor men det gick ju knappt att staka på redan på andra varvet?! Vätska på ett ställe till hade oxå varit uppskattat. Jag bröt för att jag inte ides åka med så dåligt stavfäste då jag litar rätt mkt på stakningen och är sliten efter många tävlingar. Banprofilen tycker jag dock var fin. Men en pistmaskin och lite hårdare spår så hade jag säkert oxå tyckt det var jättefint :)

Är uppvuxen bara några km från banan' date=' så jag är nog lite partisk i min bedömning. :-)

 

Kan absolut instämma i att stavfästet inte var det bästa. Borde har varit lite förutseende och bytt till ett par större trugor. Lätt att vara efterklok. Men ändå grymt imponerande av Fredriksson mfl att köra på de tider som de gjorde och med samma förutsättningar för stavfästet som vi motionärer. Själv gick jag in på drygt 2.40.

 

Får väl göra en gissning på seedningstider:

 

Elit - 2.15

1 - 2.25

2 - 2.35

3 - 2.45

osv (kanske något större intervaller för startgrupp 5 och högre...)[/quote']

Tror snarare att det blir

Elit 2.12

1 - 2.20

2 - 2.30

osv

Kan nog bli ännu hårdare men hoppas på

dessa tider då det medför en plats i led 1.

Link to comment
Share on other sites

Får hålla med Norrlandsexpressen att banan var ngt mjuk då trugorna drog igenom snön (var nästan som man sniffade snön emellanåt). Jag lever också mycket på "rapp" isättning av staven men det är ju lika för alla och kanske man själv inte behärskade just denna mjuka snö. Tog slut redan efter andra varvet men bet ihop. Ville ju änd samla mina mil på skidor =)

 

Men fantastisk kul tävling! Bra banprofil! Bra arrangemang. Bra parkering. Enkelt att hämta nummerlapp. Bra startområde. Jo en drickaservice till hade inte gjort ont =)

 

Hoppas snön faller lika mycket nästa år, och hoppas det går på samma område. Riktigt kul ändock!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...