Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klister eller burkvalla?


annai

Recommended Posts

Jag kör på VR40, VR45, VR50 eller Rode Multigrade 0 till - 2 i kallföre. Har hittills ej testat vallning i plusgrader men fått tips av en veteran att då köra på klister "Start Universal" + "Rodi Rossa -2 till +4 grader" (även i isiga spår).

Rekommenderas någon burkvalla för plusgrader eller är det bara klister som gäller? Får man "styltor" under skidorna om det snöar och man har klister på? Hur tar man då sig ur det problemet om det händer under tjejvasan?

 

Mycket tacksam för hjälp!

Link to comment
Share on other sites

Jag kör på VR40, VR45, VR50 eller Rode Multigrade 0 till - 2 i kallföre. Har hittills ej testat vallning i plusgrader men fått tips av en veteran att då köra på klister "Start Universal" + "Rodi Rossa -2 till +4 grader" (även i isiga spår).

Rekommenderas någon burkvalla för plusgrader eller är det bara klister som gäller? Får man "styltor" under skidorna om det snöar och man har klister på? Hur tar man då sig ur det problemet om det händer under tjejvasan?

 

Mycket tacksam för hjälp!

Du kan dekke klisteret med burk når det snør.

Link to comment
Share on other sites

Om du har klister och det snöar kommer gärna Björn och Benny fram! Om du är för ung för att komma ihåg 1974 så kolla detta: http://www.youtube.com/watch?v=E8O_KWlsUpo . Efter 2:13 får du se hur det kan bli med klister i snöfall!

 

Bästa sätter att undvika detta är att undvika klister när det snöar. Det finns gott om burkvallor som funkar även om det är plusgrader. Är det lite nysnö i spåret kan man täcka klistret med en kallare burkvalla och klara sig hyggligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Annai och välkommen till forumet :)

 

OM jag omformulerer din fråga lite så frågar du så här: "Finns det någon burkavalla för nollgradigt och varmare?"

 

Det jävligaste föret som finns att valla i är just nollgradigt och fallande nysnö. Då finns ingen "patenmetod" och även ärrade vallare får problem. Därför finns inget enkelt svar där. Sedan finns flera dugliga burkar för plussgrader och även i växelföre när det både kan vara pluss och minusgrader. Ski-Go Silver special, Ski-Go gulspecial, Rode violet, Toko gul, Swix VR60 coh VR70 är några. Läste också här på forumet om en ny Star som heter S3 red som verkar intressant. Vad som funkar bäst för just en given dag vet man aldrig riktigt. Det kan to.m vara så att ingen valla är det bästa (kallas att "rugga" skidorna). Klister är också en vanlig vallning men som du själv antyder, vid fallande snö är det lätt att få "platådojjor" ;)

Link to comment
Share on other sites

tack för alla tips! angående det här med valla: trodde ju ingen förr att det var möjligt att åka till månen - så en dag! vill jag tro iaf.

Man får väl helt enkelt ta med sig både burkvalla och klister(+kallvalla vid snö) till Vasan? eller är det för bred inriktning för att kunna lära sig valla med både och på 1 månad?

Link to comment
Share on other sites

tack för alla tips! angående det här med valla: trodde ju ingen förr att det var möjligt att åka till månen - så en dag! vill jag tro iaf.

Man får väl helt enkelt ta med sig både burkvalla och klister(+kallvalla vid snö) till Vasan? eller är det för bred inriktning för att kunna lära sig valla med både och på 1 månad?

Självklart måste du ta med dig både burkvalla och klister, och provar på plats vilket som funkar bäst.

Link to comment
Share on other sites

Ekis: Om du innan start provar olika vallor hur tar du då bort valla som du ej tycker funkar bra? När du är ute på fältet så att säga..

De flesta av oss skidnördar har ju flera par skidor med oss.

Jag brukar iaf valla upp 1 eller 2 par med det tänkta glidet för dagen och sedan så testar jag fäste på ett tredje par. När jag hittar rätt valla på dom skidorna så lägger jag samma på tävlingsskidorna...

Men på vasaloppet blir det lite annorlunda. Då får man testa dagen innan och hoppas att det inte blir allt för stort väder omslag.

Link to comment
Share on other sites

Läste också här på forumet om en ny Star som heter S3 red som verkar intressant.

Star S3 är deras gamla vanliga röda syntet för +2/-2 Stefan. Deras nya med fluor med samma temperaturintervall heter Racing Red. (Se annan tråd om den.) De lär väl bli svårt för Star att sätta ett bra S-nummer på denna, då t.ex. S2 är upptagen av gul 0/+4 och S4 av lila -2/-6.´

Racing Red har fungerat bra sista dagarna i Sthlms -1 och nysnö. Vi får se hur den blir vid nysnö och nollgradigt!!!

Link to comment
Share on other sites

Ekis: Om du innan start provar olika vallor hur tar du då bort valla som du ej tycker funkar bra? När du är ute på fältet så att säga..

Precis, man får se till att ha åtminstone 2 par och sen får man gå på varmare och varmare burk tills det fäster. Är det på gränsen till klisterföre får man väl lägga klistergrund på det ena paret försrt och sen testa sig fram. Men helst bör man vara där och testa dagen före, då har man oftast hyfsad koll på vad som funkar, sen kanske man får lägga på ett sista lager av en hårdare eller mjukare burk på toppen tex på tävlingsdagen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...