Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

NIS


AGM

Recommended Posts

Är det någon som flyttar sin NIS-bindning för att få bättre fäste/glid? För mig känns det som att bindningen borde sitta optimalt redan vid köp. Själv kör jag med salomon men funderar på att köpa Fischerskidor och då blir det väl NIS-systemet. Ärdet andra fördelar med NIS jmf med Salomon?
Link to comment
Share on other sites

Jag flyttar min bindning. Hade dåligt fäste i förrgår och flyttade bak bindningen två hack och fick bra fäste direkt. Tar 10 sek att flytta bindningen och det är enkelt. Verktyg medföljer vid köp av bindning. Idag kunde jag flytta fram bindningen för att få bättre glid på stakpasset. Mycket snabbare och enklare än att kleta på mer valla eller framförallt att ta bort valla. Har nyss börjat använda NIS-plattan tillsammans med Rottefella och är positivt överraskad.

Kan inte se några andra fördelar.

Link to comment
Share on other sites

Kan man tänka sig att man i t.ex. Vasaloppet skulle stanna innan en lång uppförsbacke och flytta bindningen för att få bättre fäste och när man kommit upp flytta tillbaka för att få bättre glid? Skulle man tjäna tid på detta?
Link to comment
Share on other sites

Men du måste väl flytta fram bindningen för att få bättre fäste dvs flytta bindningen mot spetsen, annars fattar jag ingenting.

 

Hur mycket i cm är varje hack, som man flyttar fram eller bak ?

 

På infon hos skidsport, Bromma stod det först att det gick att flytta 5 hack framåt och 5 hack bakåt från balanspunkten. Sen stod det att det gick att flytta 2 hack framåt och 2 hack bakåt om 0,5 cm från balanspunkten, alltså totalt 2 cm. Vilket är det rätta ?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag kör inte med NIS själv men följer nyfiket alla inlägg. Knagg Anders är den förste som verkar få bättre fäste när bindningen flyttas bakåt. Rottefella själva verkar också helt säkra på att fästet blir bättre när bindningen flyttas framåt.

 

http://www.rottefella.no/english/start_langrenn.htm

 

I en mycket äldre tråd så frågades gång på gång om det var någon som flyttade på sin bindning men då verkade det knappast som någon gjorde det. Tycker det är konstigt med tanke på att det väl är bindningens största insäljningsargument. (Självklart väljer många bindningen för att de då får pjäxor som bättre passar deras fötter. Köper det argumentet till 100%.)

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Övriga synpunkter har ju efterfrågats ;) Bättre kontakt med skidan och snön då hela deras koncept bygger på en så tunn konstruktion som möjligt. Och så det kanske viktigaste, det är en friare rörelse och längre till stopp än med salomonsystemet vilket ger en fin diagonalåkning. Salomon har försökt råda bot på det med sin nya bindning men fick då som bekant andra problem med den.
Link to comment
Share on other sites

:) Som sagt, jag har nyss börjat använda NIS-plattan och missuppfattade principen. Kul att jag lyckades få bättre fäste genom att göra tvärtemot. Åkte ett 90 min-pass utan stavar, den mentala inverkan är kanske större än man tror. Ska fortsätta experimentera. Kul att man kan glädja andra genom att göra bort sig. Det bjuder jag på :)
Link to comment
Share on other sites

:) Som sagt, jag har nyss börjat använda NIS-plattan och missuppfattade principen. Kul att jag lyckades få bättre fäste genom att göra tvärtemot. Åkte ett 90 min-pass utan stavar, den mentala inverkan är kanske större än man tror. Ska fortsätta experimentera. Kul att man kan glädja andra genom att göra bort sig. Det bjuder jag på :)

Starkt av dig, men det visar nog tyvärr också på värdet av att kunna flytta på bindningen, som du säger större mentalt än någe annat.

 

Sen tror jag att den snön vi fått i stora delar av landet är fortfarande relativt kärv och ger bra fäste. Körde med vr40 igår i vad jag tyckte var blanka spår men fästet var ändå perfekt och glidet likaså.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...