Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värsta nedförsbacken?


TV-åkaren

Recommended Posts

Både efter Evertsberg och Oxberg släpper det på rejält. Det gäller att vara på sin vakt, så att man kan gira undan ifall någon ramlar. Lite synd ibland om det plogats och blivit ojämt i nedförbackar, då tvingas man spänna benen och får inte den välbehövliga vilan.

Jag vill minnas att i 2008 års lopp var nedförbackarna väldigt jobbiga, spåren var bortplogade och det var svårt att få fäste och skidorna ville kila iväg åt fel håll ibland. Jag var helt stum i låren efter de långa nedfarterna och det kändes inte alls bra.

Vissa år har det bara varit att släppa på och susa nerför backarna medan km-skyltarna har svischat förbi. Då har det känns härligt, då avståndet till Mora krympt i snabb takt.

 

Den svåraste backen är emellertid ombyggd och det var den strax före broundergången. Där var det en tvär 90-gradare i nedfarten mot undergången, men nu gör spåret en längre halvcirkel och man kommer mer rakt på undergången.

Link to comment
Share on other sites

Tror det beror veldig mycket få föret. Kjörde ett år med "normal" före och tyckte inte det var något problem med några backar. Körte också rekord året 98 og har för mig att backarna efter evertsberg var rikttig spennande, inga spår och is var det.

 

backar efter oxberg???????

Link to comment
Share on other sites

Backarna är värre ju längre bak du är. I de främre leden är det få som plogar sönder dem, efter 5000 åkare börjar de bli sämre

Gissar att du har rett men 98 var det ialla fall mycket ploging och lite spår efter evertsberg för de som kom någonstans mellan 1500 og 1900 också. Var mest is når jag kom dit i alla fall och jag var inte der senare en 1900. Som sagt, det beror veldigt mycket på föret det året.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Finns det svåra nedförsbackar mellan Berga by och Mora?

Svårigheten måste ju inte vara att det är brant utan att det t.ex är många som plogar, trötthet etc.

 

/TV-åkaren :)

Nej!

Det borde vara totalt förbjudet att ploga på Vasaloppet, för det finns inte en enda svår utförsbacke, jag har då inte lyckats hitta någon.

Det är dom som börjar ploga som ställer till det för bakomvarande, som kommer i full fart.

Om ingen skulle börja bromsa mitt i en backe, så skulle det vara betydligt färre omkullkörningar.

Och ni som tycker det är läskigt med utförsbackar, då vet ni ju vad det är ni ska träna på, skippa den där plattåkningen tills ni klarar av trampa er runt en kurva i hög fart, det ska inte sladdas eller plogas, för plogning med längdskidor är nog den mest bombsäkra metoden om man VILL ramla.

Link to comment
Share on other sites

Den svåraste backen är emellertid ombyggd och det var den strax före broundergången. Där var det en tvär 90-gradare i nedfarten mot undergången, men nu gör spåret en längre halvcirkel och man kommer mer rakt på undergången.

När byggdes den om?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...