Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur glidvalla vid -8 till 12 grader


brynjan

Recommended Posts

1)Funderar hur man tävlingsvallar glidet när det är 8 till 12 grader minus.

Gäller tävling i Norsjö, Västerbotten på lördag.

Dvs klassiskt vinterföre men lite kärvt.

Räcker det med vanlig blå Rex ? eller finns det någon optimal lösning ?

 

2)Äger en burk Ski-Go C380. Är det något att ha. Det är ett kallpulver och jag har ingen aning hur man lägger på det. Någon som har provat den ?

Vilken grund ska man ha ? Går den lägga direkt på en vanlig syntetvalla ?

 

Tcaksam för tips

Link to comment
Share on other sites

380 är kingarnas kingking när det blir knirrföre kallare än 10 minus, den är hård som glas. Har haft den som sista lagret flera gånger, med lyckat resultat. Lägg helst en ganska hård blå-grön LF glider 1x, sen toppar du med 380 1-2x. Kan vara trixig att sickla av, du behöver en vass-skarp sickel. Alternativt sicklar du av innan glidern är helt kall.
Link to comment
Share on other sites

380 är kingarnas kingking när det blir knirrföre kallare än 10 minus, den är hård som glas. Har haft den som sista lagret flera gånger, med lyckat resultat. Lägg helst en ganska hård blå-grön LF glider 1x, sen toppar du med 380 1-2x. Kan vara trixig att sickla av, du behöver en vass-skarp sickel. Alternativt sicklar du av innan glidern är helt kall.

Efter sicklingen borstar du som vanligt med nylonborste ??

 

använder du grafit också ? före blå/gröna ??

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att snön är varmare än luften, det skiljer ibland en hel del. Är det 8-12 minus så hade jag nog kört med VR40 ovanpå invärmd Rode basewax, och till glidet hade det blivit BWLF i botten, sen HF-valla och pulver för temperaturer kring 6-7 grader. Men jag är absolut ingen vallawizard :)....hur du än gör, tänk på att inte lägga för hård glidvalla, det är lätt hänt.
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att snön är varmare än luften, det skiljer ibland en hel del. Är det 8-12 minus så hade jag nog kört med VR40 ovanpå invärmd Rode basewax, och till glidet hade det blivit BWLF i botten, sen HF-valla och pulver för temperaturer kring 6-7 grader. Men jag är absolut ingen vallawizard :)....hur du än gör, tänk på att inte lägga för hård glidvalla, det är lätt hänt.

Varför tycker du att det kan bli problem med för hård glidvalla ?

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att snön är varmare än luften, det skiljer ibland en hel del. Är det 8-12 minus så hade jag nog kört med VR40 ovanpå invärmd Rode basewax, och till glidet hade det blivit BWLF i botten, sen HF-valla och pulver för temperaturer kring 6-7 grader. Men jag är absolut ingen vallawizard :)....hur du än gör, tänk på att inte lägga för hård glidvalla, det är lätt hänt.

Tycker att en får hård glidvalla är mycket bättre än en för mjuk i det temperatur området.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att snön är varmare än luften' date=' det skiljer ibland en hel del. Är det 8-12 minus så hade jag nog kört med VR40 ovanpå invärmd Rode basewax, och till glidet hade det blivit BWLF i botten, sen HF-valla och pulver för temperaturer kring 6-7 grader. Men jag är absolut ingen vallawizard :)....hur du än gör, tänk på att inte lägga för hård glidvalla, det är lätt hänt.[/quote']

Tycker att en får hård glidvalla är mycket bättre än en för mjuk i det temperatur området.

Varför tycker du att det kan bli problem med för hård glidvalla ?

Ja det är möjligt...jag är som sagt ingen expert, men mitt problem har ofta varit att jag lagt för kall glidvalla, speciellt då det varit runt 8-9 grader kallt. Men det beror ju på andra saker också, exempelvis om det kommit snö nyligen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...