Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kommentarer på spann önskas


skidaren

Recommended Posts

Försökte idag kontrollmäta spannet efter alla konstens regler. Åkte och köpte bladmått och skurade parkettgolvet och ställde mig sedan på skidorna i vardagsrummet.

 

Anledningen till att jag ville mäta är att jag känner att jag har lite dåligt glid samt att det känns som fästvallan slits av under hälen och fastnar bakom på glidytan.

 

Kom fram till att 0,1 zonen är drygt 60 cm och börjar 2 cm innanför klacken.

0,2 zonen slutar 2 cm tidigare fram och bak

0,3 zonen slutar ytterliggare 2 cm tidigare fram och bak

0-zonen däremot saknas helt, när jag lägger tyngden på en fot och går upp på tå går det ej att rubba bladmåttet.

 

Vad säger ni om detta spann? Är skidan för mjuk om man kan inte har någon 0-zon? Drygt 60cm är väl annars ganska normalt för 0,1-zonen?

Link to comment
Share on other sites

Bara att 0,1-måttet slutar 2 cm innan klacken lutar ju åt att spannet är för kort.

Visserligen så fästvallar man inte ända bak till själva klacken men spannet bör gå lite bakom klacken iaf då man står med jämn tyngd på bägge benen.

Att det däremot inte går att rubba bladmåttet på ngt ställe då man går upp på tå är helt okey, enligt mig. Skall man åka i 9 mil så vill man inte jobba som en tok för varje frånskjut.

 

Enligt mig så var det finnas en 0,1-zon som går lite bakom klacken då man står med jämn tyng på bägge benen.

 

Då man står med bara ett ben så bör man kunna röra 0,1-,måttet lite under den foten man står på.

 

Går man upp på tån så bör det nypa helt.

 

Det är vad jag tycker är ett optimalt spann för t.ex. Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Låter som en bra kallföresskida i nysnö och mjuka spår men för mjuk om det är hårda spår. Klister kommer nog inte funka kanon.

 

Men spann måste ockås väljas med tanke på åkstil. Jag hade definitivt funderat 2ggr innan jag köpe en skida med det spannet men för en annan åkare kan de funkar kanon. Låter lite som ett Madshus spann snarare än ett Fischer spann. Är det ett par Madshus?

 

Som övriga är inne på redan så behöver man inte fästvalla ända bak till hälen (bindningens slut) utan kan stanna någon cm innan. Detta för att inte få valla som slits och förflyttar sig bakom hälen och bromsar glid. Vid diagonalåkning har du inte mycket nytta av valla vid hälen ändå eftersom din tyndpunkt snarare hamnar ca 8cm bakom tån och framåt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen alla bra kommentarer! Det är ett par Atomic "race classic Beta 400", ca 6 år gamla.

 

Kortade av fästzonen 2 cm bak och tyckte att jag märkte skillnad på glidet, ingen bromskloss längre som ligger emot längre. Inte märkbart sämre fäste heller.

 

Tycker spannet går ganska långt fram (med tanke på att det börjar 4 cm innanför bindningens slut), totalt har jag ett spann på 62 cm.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...