Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hjälp med fäste inför tävling!


globe86

Recommended Posts

Hoppa basewax' date=' värm in ett lager blått alt grönt låt svalna lägg yterliggare ett lager. Lägg sedan den mjuka toppa med den hårda.[/quote']

Varför hoppa basewax? Den torde väl göra jobbet lika bra som ett invärmt lager grönt eller blått, eller?

Brukar inte heller lägga basewax om det inte är grov snö och slitande före eller åksträckan är väldigt lång typ VL. Basewaxen har ju enbart som uppgift att binda fästvallan vid skidan medan vanlig valla invärmd även har funktion för fästet.

Link to comment
Share on other sites

Hoppa basewax' date=' värm in ett lager blått alt grönt låt svalna lägg yterliggare ett lager. Lägg sedan den mjuka toppa med den hårda.[/quote']

Varför hoppa basewax? Den torde väl göra jobbet lika bra som ett invärmt lager grönt eller blått, eller?

Kör som sagt inte basewax om det inte är riktigt slitföre. Suger enormt om man inte täcker det tillräckligt, eller om man mot förmodan skulle slita fram det. Tycker basewax har tendens att blöda igenom övriga vallor.

Link to comment
Share on other sites

Hoppa basewax' date=' värm in ett lager blått alt grönt låt svalna lägg yterliggare ett lager. Lägg sedan den mjuka toppa med den hårda.[/quote']

Varför hoppa basewax? Den torde väl göra jobbet lika bra som ett invärmt lager grönt eller blått, eller?

Kör som sagt inte basewax om det inte är riktigt slitföre. Suger enormt om man inte täcker det tillräckligt, eller om man mot förmodan skulle slita fram det. Tycker basewax har tendens att blöda igenom övriga vallor.

Jag har åtminstone 5 olika grundvaxburkar i vallalådan, och det skiljer en hel del mellan dem. Extremen vid riktigt slitföre är start base wax extra. Jag har däremot på senare tid börjat använda star S1, vilken jag tycker är relativt "len", dvs suger inte glid. Grundvax ska ju läggas extremt tunnt och avslutas med ett fästvallajärn (se annan tråd). Det ska ju precis täcka belaget. Själv brukar jag ibland klossa ihop en för kall burk för dagen medan skidan fortfarande är varm, vilket ger ungefär samma effekt som Tobbe skriver. Sedan måste skidan svalna innan övriga lager valla läggs på.

 

Att värma in en grön valla i botten är ju precis som att lägga ett grundvax, med skillnaden att den inte är riktigt lika slitstark som grundvaxet, men heller inte riskerar att suga glid. Själv skulle jag hellre ta S1-burken, åtminstone på ett långlopp.

 

Lägg grundvaxet ett par cm kortare än du tänkt lägga övrig burkvalla.

Link to comment
Share on other sites

Hoppa basewax' date=' värm in ett lager blått alt grönt låt svalna lägg yterliggare ett lager. Lägg sedan den mjuka toppa med den hårda.[/quote']

Varför hoppa basewax? Den torde väl göra jobbet lika bra som ett invärmt lager grönt eller blått, eller?

Kör som sagt inte basewax om det inte är riktigt slitföre. Suger enormt om man inte täcker det tillräckligt, eller om man mot förmodan skulle slita fram det. Tycker basewax har tendens att blöda igenom övriga vallor.

Enligt SWIXs racingmanual från 2009 så suger deras grundvax SG35 inget glid alls, de rekommenderar att man alltid ska ha det underst, eventuellt kan man hoppa det för att spara tid om det inte är slitföre. Tror grundvax suger jättemycket glid delvis är en myt såsom många andra. Visst lägger man något strävt grundvax tjockt utan att täcka så kan det suga glid, men lägger man grundvax tunt såsom man ska göra så tror jag faran är väldigt överdriven att grundvax suger glid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...