Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mätta skidor enklare?


vallarn

Recommended Posts

Det är jobbigt och tidsödande att mätta skidor efter en stenslipnning.

Efter råd från sportaffären köpte och använde jag : "Racing base Bp 100 0 - -15 grader"

Då behöver man inte sickla , borsta o smälta ny parafin efter varje invärmning utan man skulle bara behöva värma låta svalna och värma igen osv så skulle skidorna bli mättade.

Bra dock att avsluta med ett hårt parrafin. Man sparar väldigt mycket arbete således.

Är det någon som har någon erfarenhet eller åsikt om detta?

Link to comment
Share on other sites

Ok, men behövs det sicklas och borstas mellan varje lager ?

Den Star-valla du köpt är ett mycket bra grundparaffin. Det är en lågfluor motsvarande det som skidbutiker använder vid mättning i skidugn som är utan fluor. Dock är det ingen skillnad att återvärma denna valla jämfört med någon annan. D.v.s. det går självklart att återvärma vilken valla som helst. Viktigast är att det inte blir så tunnt att man bränner belaget. Därför brukar jag alltid droppa några droppar extra vid återvärmning av paraffin. När jag mättar själv numera brukar jag oftast bara ta 2 ggr med Star "racing base" (med några återvärmningar per gång) och sedan avsluta 2 ggr med BWLF (ocks med viss återvärmning). Det brukar ge bra grundning på skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...