Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hornsbergsloppet


Lakota

Recommended Posts

Jag har åkt loppet två gånger, inte mycket stigning där inte.

 

Ut från stadion är det några korta backar och svängar fram och tillbaka efter en liten ås. Sedan är det mest bara stakning en bra bit. På ungefär mitten av varvet kommer en liten stigning som avslutas med en kort, smal saxkulle. Sedan ganska platt och innan varvning är det någon slakmota när man är inne på elljusspåret.

Link to comment
Share on other sites

Någon mer från Stockholmstrakten som ska åka Hornbergsloppet skulle vara trevligt att göra sällskap upp.

Kommer nog rejält med nysnö onsd-torsd men sedan verkar det bli uppehåll och kallt. Kna nog bli riktigt trevligt om att de lyckas packa nysnön hårt så att det blir fasta spår och framförallt bra stavfäste. Hoppas även att det inte blir kallare än runt -10.

Verkar ju om jag förstått det rätt vara ett ganska lättåkt lopp.

Link to comment
Share on other sites

Hade tydligen missat något. Vädret på yr.no var inte att lita på denna gång. Snöat ganska mycket innan start och även under loppet. Snö i kombination med kallt gjorde det jäkligt trögt, var säker på att banan var felmätt eller något när jag kollade klockan vid varvningen.
Link to comment
Share on other sites

Vore instressant med lite reflektioner över loppet idag. Körde själv ett träningspass förra söndagen på 4 mil med km-tiden 3:43 min/km. Idag körde jag Hornbergsloppet på 4:32 och var rejält sliten efter loppet. Alltså en försämring med 49 sek/km. Säger ganska mycket om förhållandena idag tycker jag!

 

Annars tyckte jag att det var en riktigt trevlig bansträckning och en bra arrangerad tävling.

Link to comment
Share on other sites

Att en så pass bra åkare som Kalle Gräfnings vann loppet på den i vanliga fall blyga tiden 2.11 säger väl allt om hur kärvt före det var. Speciellt som banan var relativt lätt.

 

Jag var dock nöjd med mina skidor, hade grundat med bwlf och toppat sista lagret med en blandning av bwlf och fc7. Fästet var helt ok vallat med vr30 ett värmt läger och tre ovanpå detta. Inte bergfäste men helt ok. Min kilometertid vart 3.55 efter en rejäl genomklappning mot slutet av loppet.

 

Bra drickaservice bjöds men stavfästet lämnade minst sagt lite övrigt att önska.

Link to comment
Share on other sites

Även för min del var det premiär i tävlingssammanhang. Kan bara understryka vad som tidigare nämnts - man fick inget gratis. Sista varvet var det till och med så att jag diagonalade i vissa svaga nedförslut pga dåligt glid och uselt stavfäste. Segade mig in på 3:29 och håller alla tummar som finns för att det räcker något startled fram från 10an i VL där jag nu står.
Link to comment
Share on other sites

Körde på 2,36 ingen vidare tid för 42 km men det var ju riktigt tungt, 24 min efter vinnare var lite mer än jag hoppats på men ok. Stavfästet var ju inget vidare och kärvt var det också.

Fattar inte hur Vasaloppet tänker kring seedning. Fanns bara led 3 tid på 2,50 inga led längre fram. Med tanke på startfältet borde det ju inte vara några problem att seeda för åtminstone led 1 och 2 men även elit. Var ju mycket större startfält och fler som borde räknas som led 1-2 åkare än när jag åkte Bergebo förra året och utan problem kunde seedade mig till led 2. Någon som vet varför det bara är Hornbergsloppet som inte har några led framför 3 i seedningstabellen? Konstigt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog vara lugn Eda. Vasaloppet har nog klantat till det. De har som segrare Fredrik Ericsson i sin seedningstabell. Han vann Herrar Motion på 2:47:58... Säker en fin prestation i sig men en bit efter segraren i H21 Kalle Gräfnings på 2:11:55

 

När de inser sitt misstag så kommer de nog att uppdatera sin tabell

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog vara lugn Eda. Vasaloppet har nog klantat till det. De har som segrare Fredrik Ericsson i sin seedningstabell. Han vann Herrar Motion på 2:47:58... Säker en fin prestation i sig men en bit efter segraren i H21 Kalle Gräfnings på 2:11:55

 

När de inser sitt misstag så kommer de nog att uppdatera sin tabell

Så får vi hoppas att det är. Ska åka Värmdöloppet i helgen så då ska det gå undan även om jag känner mig lite sliten idag, det var ju riktigt tungt i söndags men det är ju många dagar kvat till Värmdöloppet än. Får väl se det som en extra sporre inför Värmdöloppet om seedningen inte räcker från Hornbergsloppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...