Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Total nybörjare, vad rekommenderas?


Zid

Recommended Posts

Hallå,

Är total nybörjare och får snart hem skidor och hela köret.

 

Läste i forumet att någon rekommenderade att enbart köra tape och vänta med glidvalla.

 

Är det något som rekommenderas eller ska man bege sig in i valla djungeln på direkten?

 

Fick hjälp gällande glidvalla då man först skulle köra med ett mjukt wax (kan inte namn) som grund mellan 5-7 ggr ska detta upprepas.

 

Sen lägger man "lock" på detta med ett hårt wax.

 

Därefter så får man anpassa med rätt valla för rätt väder.

 

(Får hjälp att välja rätt sorter)

 

Har som ambition att åka som motionär och som komplement för löpningen som också är på motions nivå.

 

Tacksam för tips :)

Link to comment
Share on other sites

Tejp för fästet är nog inte fel såvida du inte är intresserad av att valla. Jag blev rätt snabbt intresserad och tycker att vallningen är en del av skidåkningen men man spar ju en del tid med tejp om man har brått ut i spåret, även om en enkel fästvallning inte tar så lång tid.

Om det sedan blir bättre med valla istället för tejp låter jag vara osagt men tanken är att det i alla fall ska bli bättre...

 

När det gäller glid så kör jag hittills bara på en valla. Kanske kompletterar snart men än i vinter har vädret inte rättfärdigat inköp av fler glidvallor.

 

Skadas/torkar belaget om man inte sicklar eller grundmättar glidytorna eller är det bara en myt?

Link to comment
Share on other sites

Hur många gånger använder du skidorna per år? Hur många gånger använder du ditt TupperWare i köket, diskmaskinen etc? Måste man mätta TupperWare? Finns det ekonomiska intressen bakom valla eller erbjuds den idéellt och till självkostnadspris??

 

Kör bara, inget signifikant kommer att hända med skidorna oavsett vad du väljer. Inte heller kommer valet av valla göra någon avgörande skillnad. Av större vikt är däremot tekniken då skidåkning likt simning är en tekniksport. Inte skulle du väl börja simma utan att kunna simma, så att säga? Sök dig till en klubb och få instruktioner, hur rudimentära dessa än är. Detta kommer att göra stor skillnad - samtidigt kan du ju passa på att suga i dig de sanningar och myter kring både det ena eller det andra som kommer att framföras.

 

Lycka Till!

Link to comment
Share on other sites

Labradoren: Hur gör du med nya skidor? Låter bli att valla tills det blir tävlingsdags eller grundar dem exv enligt Dunderklumpens råd med Star Base och BWLF?

 

Dogmatråden skvallrar om att du har ett antal skidpar samt en vallabod att tillgå och kanske även tillbringar en del tid där? Intressant att höra hur en "riktig skidåkare" gör;)

 

Om grundning/mättning bidrar till att hålla belagen fräschare och renare samt lättare att ta åt sig valla så ser jag inga stora problem med att fortsätta med det även om det givetvis ger en marginell förbättring i jämförelse med en förbättrad teknik.

Men visst ligger det väl i vallatillverkarnas intresse att sälja på oss pryltokiga nybörjare en massa bra-att-ha-grejor. Osäkerheten i att ha fel material eller fel förberedelser har väl kostat en massa pengar...

Link to comment
Share on other sites

Hilding: Jodå, jag tillbringar gott om tid i valla boden och har en förfärlig massa grejor i den, både skidor och annat smått och gott! Om jag är 'en riktig skidåkare' får dock andra bedöma :)

 

Här handlar det ju dock om en nybörjare, någon som många av oss varit vid något tillfälle i livet. Jag känner i alla fall ingen som tävlar på sin första skidor, då ju dessa i bästa fall är ganska mjuka och förlåtande. Själv tränar jag knappt på tävlingskidorna mer än för att få 'kläm' på dem.

 

Ett par splitter nya skidor tar jag ut i spåret som dom är - punkt. Jag har som sagt flera par redan och vanligtvis är ju ett par nya skidor sämre än dem jag redan har. Jag brukar dessutom försöka undvika att köpa skidor i butik, utan se till att få provköra först. Efter ett par gånger vet jag vad skidan skall användas till: Slängas, stockholms lagg, race eller vad det nu månne vara. Skall de inte rejsas på blir det Kuzmin - rakt av. Skall de rejsas, ja då är det en helt annan tråd än denna!

 

Tillbaka till nybörjaren: Att villa bort sig i djungeln av myter, måsten och skrock är bara tidsödande. Är man nybörjare behöver man tid i spåret, med korrekta instruktioner - vallandet kan man ta sedan.

 

Skidornas öde är binärt: Antingen kommer nybörjaren att drabbas av flugan och köpa fler skidor, valla, hund, ny fru etc. eller så kommer han/hon tröttna. I det första fallet kommer då de första skidorna glatt köras sönder en vårdag med is och grus i spåret, i det andra försmäkta i ett förråd någonstans. I inget av dessa fall spelar behandlingen av skidornas belag någon som helst roll, i alla fall ingen som går att mäta!

Link to comment
Share on other sites

Tack! Sunt resonemang. Jag som bara har ett par hyfsade skidor kommer sannolikt att fortsätta valla även för glid men fortfarande på en rätt basic nivå i strävan att bli en bättre skidåkare. Jag gör det dock för att jag tycker det är intressant men kan med dina ord och med gott samvete glatt skita i det när jag inte ids valla.
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla fina tips, kan jag behöva hehe.

 

Däremot så köpte jag ett par bättre skidor och spannet är lite mjukare (enligt säljare) mer motionsåka. Jag får dessutom hjälp att lägga på glidvalla och fästtape, men det kanske ska vänta med andra ord.....

 

Då är det "bara" att ge sig ut i spåret när skidorna är hemma, så ser ni någon med övningskörnings väst i Ö-o så är det sannolikt jag. Håll er långt framför så är ni säkra tills ni varvar mig igen förstås hehe. Däremot så får ni gärna hojja till ifall jag har skidorna åt fel håll......

 

Vallning verkar vara en hel vetenskap som ändå tillhör åkandet och det ska bli väldigt intressant och se hur stor skillnad olika vallningar kan göra. För jag antar att det kan bli sjukt jobbigt ifall man tar fel. Men det gör inget ifall det blir jobbigt, det är för träningens skull som jag inhandlat skidor.

 

Summa summarum, lite vallning och koncentration på åkandet! Ska bli!

 

Tack än en gång.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...