Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickel, men vilken?


mrwalker

Recommended Posts

Har problem med att få till bra glid på skidorna. Jag får det där "grå eller vita" bakom hälen, hur jag än vallar så blir glidet inte bra. Vallning är det något ont över!

 

Skidorna är några år och har stått utan skyddsparafinering ett par år.

 

Vill nu prova att sickla av dom, men vilken sickel är det som man skall prova, tänkte nu alltså inte på Kuzmin sickeln, har förstått att det finns andra sicklar.

 

Finns det någon instruktion om hur man går till väga för att sickla sina skidor?

 

Läste denna tråd då jag sökte efter info i forumet:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=2718

 

Otroligt rolig läsning, kan inte säga att den gav så mycket information om för reps. nackdelar ang. vallning eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Om jag till att börja med ska drista mig att på något sätt sammanfatta var vi står idag om vi pratar ultimat glid (alltså inte det som kan anses uppnåligt för en "svenne banan" som en annan):

 

1. Lämna in skidorna på stenslip där stenslip av senaste modell används. Lägg en fin grundstruktur

2. Sickla lätt den slipade ytan med en Primateria polersikel

3. Borsta med Primateria borste för att få bort flimmerhår i strukturen

4. Valla först med hårt paraffin, sedan ett som är avpassat för den temepratur du ska åka i

5. Borsta och polera med nylonborste

6. Rilla avpassat för dagens före

7. "Blanka" med en slät rulle eller mycket lätt med Primateria polersickel.

 

Om jag sedan ska gå in på din egentliga fråga:

 

Om du vill "sickla ner dina skidor" är definitivt Kuzmin sickeln ett bra verktyg. Kan inte säga att jag vet något bättre eller billigare som ger ett anständigt resultat. Är skidan i bra skick men det "bara" är flimmerhår skulle ett rakblad som hålls 90 grader mot belaget och som sedan skrapar i en fin rörelse kunna fungera. Nu verkar dina skidor behöva en större "rekonditionering" än så så alternativet är att lämna iväg skidorna på slipning (enligt punkt 1 ovan) eller lämna iväg dem på sickling hos någon sicklare (Enklaresport kanske?) om du inte vill investera i en egen Kuzmin sickel.

 

Mina egna skidor har jag enbart preppat med Kuzmin sickel och stålborste (Red creek fin stål handborste), vit scotchbrite och nylonborste samt att jag emellanåt rillar dem med min RS-riller. För träning har det funkat kanon och jag vete tusan om jag skulle göra något mer inför en tävling.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det utförliga svaret Stefan.

 

Jag har alltid tyckt att vallning är hemskt att hålla på med och nu efter all läsning så blir man snarare ännu mer förvirrad. Inser varför i vart fall jag tycker rullskidor är så bra och enkelt! :-)

 

Har nu försökt att få en bild av hur man på enklaste sätt får till ett bra glid, är nu efter allt läsande helsnurrig. Mätta skidor, sickla skidor, stenslipa eller ej!

 

 

Detta vita eller grå som sitter bakom hälen i belaget, är det "microhår" från belaget, eller är det parafin som släppt? Jag har lagt på parafin, men kanske borstat för dåligt?

 

Tyder detta (de gråa eller vita partierna) på att skidorna behöver en grundligare behandling/genomgång?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...