Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya stavar


Erik32

Recommended Posts

Jag lyckades tyvärr knäcka en stav på dagens träningspass så nu måste jag införskaffa ett par nya. Jag har kollat runt på några olika webbutiker och sett att det finns riktigt bra erbjudanden på vissa toppstavar. Jag tänkte höra vilken som är mest prisvärd för en åkare som siktar på att åka öppet spår på ungefär 6 timmar. De jag har sett med bäst pris är Madshus 100HM och One way Diamond Storm 10 som båda finns för 1400 kronor. Det jag framför allt funderar på är hur tåliga dessa toppstavar är jämfört med t.ex. Swix CT2? Finns det några andra stavar i ungefär samma prisklass som är ett bättre alternativ?
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är inte rätt man att bedöma stavkvalité men vill ändå komma med ett tips. I vårt västra grannland Norge är precis allt från t.ex pizzor, dagis, skidvalla etc dyrare än i Sverige med ett enda undantag. Japp, skidstavar är generellt mycket billigare. Tyvärr har ju valutan försämrats under året men som exempel så kostar din referens, Swix CT2, 1250:- SEK (999:- NOK *1,25) på www.oslosportslager.no . 1.695:- hos Pölder och Lindells. Jag har inte tagit hänsyn till ev skillnader i frakt e.dyl.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är inte rätt man att bedöma stavkvalité men vill ändå komma med ett tips. I vårt östra grannland Norge är precis allt från t.ex pizzor, dagis, skidvalla etc dyrare än i Sverige med ett enda undantag. Japp, skidstavar är generellt mycket billigare. Tyvärr har ju valutan försämrats under året men som exempel så kostar din referens, Swix CT2, 1250:- SEK (999:- NOK *1,25) på www.oslosportslager.no . 1.695:- hos Pölder och Lindells. Jag har inte tagit hänsyn till ev skillnader i frakt e.dyl.

 

/TV-åkaren :)

Jag kan ha fel men är det inte så att man åker på tull om man beställer från Norge. I så fall jämnar det ut sig med de svenska priserna...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är inte rätt man att bedöma stavkvalité men vill ändå komma med ett tips. I vårt östra grannland Norge är precis allt från t.ex pizzor, dagis, skidvalla etc dyrare än i Sverige med ett enda undantag. Japp, skidstavar är generellt mycket billigare. Tyvärr har ju valutan försämrats under året men som exempel så kostar din referens, Swix CT2, 1250:- SEK (999:- NOK *1,25) på www.oslosportslager.no . 1.695:- hos Pölder och Lindells. Jag har inte tagit hänsyn till ev skillnader i frakt e.dyl.

 

/TV-åkaren :)

Östra????;)

Link to comment
Share on other sites

KV+ CH1 fås för 1795:- hos Xcountryskiers. Tråkigt nog höjde dom priserna då den nya smaskiga fulgröna staven gjorde entré, från 1495 till 1795, men det är likväl ett bättre pris än de ca 2500 pix man ibland får betala för likvärdiga.

 

Av de du nämner låter väl One ways värsting inte så illa för 1400? Personligen hade jag nog satsat på den.

Link to comment
Share on other sites

Om man har dessa vanliga Oneway-stavar modell 920 (de neongula Vasaloppsstavarna) á 6-8-hundra, hur mycket skillnad blir det om man skulle gå över till "värstingarna" Diamond Storm 10?

Vinner man något i tid på stakningen om man brukar ligga på en 15-16 km/h?

Link to comment
Share on other sites

Du kan säkert åka lika fort med sämre stavar, men med ett par lättare värstingstavar sparar du ack så lite energi vid varje stavtag. Ska du då åka ett Vasalopp så blir det ganska många stavtag att spara lite energi vid.

 

Jag har bara som referens ett par egentillverkade kolfiberstavar och One Way diamond storm. Och jag kände en stor skillnad i stavtagen. Staven måste liksom inte tvingas fram med kraft utan den "följer med" handen mer i rörelsen framåt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan säkert åka lika fort med sämre stavar, men med ett par lättare värstingstavar sparar du ack så lite energi vid varje stavtag. Ska du då åka ett Vasalopp så blir det ganska många stavtag att spara lite energi vid.

 

Jag har bara som referens ett par egentillverkade kolfiberstavar och One Way diamond storm. Och jag kände en stor skillnad i stavtagen. Staven måste liksom inte tvingas fram med kraft utan den "följer med" handen mer i rörelsen framåt.

Ja, vikten där blir ju några mindre kilogram som man måste svinga under ett Vasalopp, minst 500 i varje fall.

 

Jag tänkte om man i varje stavtag fick ett extra "svung" när den kanske inte kröks lika mycket som en mjukare stav, eller om det är på felmarginalen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan säkert åka lika fort med sämre stavar' date=' men med ett par lättare värstingstavar sparar du ack så lite energi vid varje stavtag. Ska du då åka ett Vasalopp så blir det ganska många stavtag att spara lite energi vid.

 

Jag har bara som referens ett par egentillverkade kolfiberstavar och One Way diamond storm. Och jag kände en stor skillnad i stavtagen. Staven måste liksom inte tvingas fram med kraft utan den "följer med" handen mer i rörelsen framåt.[/quote']

Ja, vikten där blir ju några mindre kilogram som man måste svinga under ett Vasalopp, minst 500 i varje fall.

 

Jag tänkte om man i varje stavtag fick ett extra "svung" när den kanske inte kröks lika mycket som en mjukare stav, eller om det är på felmarginalen.

Största anledningen till att välja dyrare stavar är väll att dem är mycket styvare och därför inte böjs så mycket. Sen är det givetvis ingen nackdel med lägre vikt och bättre pendel. Om du kommer tjäna tid med dem beror på hur stark du är, känner du nu att du lider av att stavarna inte är tillräckligt styva så är ett byte att rekommendera.

 

1400 för One Way är prisvärt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...