Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

glasögon/linser?


jea

Recommended Posts

Man ska inte sova med linserna på..

Ögat får sämre med syre när linserna är på och under natten så bör de vila från linserna. När man sover så blir linserna torra och kan åka lite ut läge och då blir det suddigt' date=' det är inte kondens.[/quote']

Ok, det är sådana där "dygnetrunt"-linser så det ska inte vara någon fara så har provat lite fram och tillbaka för att vänja mig, men det känns bättre att inte ha i under natten.

I varje fall så är det samma fenomen som under tävlingen, fast då blåste de bort när det blev torrt.

 

Finns det några droppar som håller ögat "smörjt" under 5 timmar?

Optikern trodde bara droppar skulle hjälpa kanske en timme.

Har varit och provat ut dygnet runt linser som man kan ha även på natten, tänkt att använda vid tävlingar då man måste stiga upp i ottan. Har testat nu en vecka både på träning och tävling efter att ha sovit med dem en natt innan. Funkar bra för mig, men använder droppar på morgonen när det känns torrt. Linserna är gjorda för att använda även vid sömn, kanske inte varje natt men vid tillfällen då det är svårt att sätta i nya linser på morgonen. Då det finns tid, som det ofta gör för mig ;) använder jag engångslinser, bara att ta ut och kasta efter användning.

Vasa, ditt problem kanske är att du åker för fort. Vid mina hastigeter kanske det går bättre ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply
Blåser det mycket kan jag få problem. Funkar det bättre med solglasögon/sportglasögon ovanpå så du slipper drag?

Har alltid sportglasögon. Vågar inte testa utan. Dessutom blir ögat lite känsligare för solljus när man bär linser.

Nej glasögon/skärm får man ha, aldrig provat utan med linser.

Har läst att det kan bero en del på hur ens ögon är formade, om de är lämpliga för linser?

Link to comment
Share on other sites

Man har ju lite olika torra ögon och har man torra ögon så blir linserna fort "grumliga" och vill inte riktigt sitta på plats. Om jag har varit ite och åkt skidor så brukar jag bli väldigt torr i ögonen och linserna känns dimmiga. Det enda raka då är att ta av dem. Det finns säkert droppar men jag har aldrig testat såna.

Även om det fanns dygnet runt linser så skulle jag inte sova med dem på utan istället lägga lite träning på att ta på dem om man känner sig ovan.

Link to comment
Share on other sites

Till er som har glasögon,prova med diskmedel,en droppe på glasögat som gnides in med fingret obs!ingen vätska i nån form,låt torka till en hinna,putsa med putsduk ,funkar skapligt bra,har provat en hel del "immedel" i och med att jag åker hoj med improblem på visiret vid vissa väderförhållanden ,men diskmedel har funkat bäst,borde ju funka på glasögon också tycker jag(har pinlock på visiret numera,funkar till 100%,prova ni som åker hoj)
Link to comment
Share on other sites

Man har ju lite olika torra ögon och har man torra ögon så blir linserna fort "grumliga" och vill inte riktigt sitta på plats. Om jag har varit ite och åkt skidor så brukar jag bli väldigt torr i ögonen och linserna känns dimmiga. Det enda raka då är att ta av dem. Det finns säkert droppar men jag har aldrig testat såna.

Även om det fanns dygnet runt linser så skulle jag inte sova med dem på utan istället lägga lite träning på att ta på dem om man känner sig ovan.

Ja det är knuten i det hela, hur man ska få lite blötare ögon utan att använda droppar.

Eftersom de verkar ha en begränsad effekt på typ Vasaloppets längd.

Det där med att komma ihåg att blinka (om det nu hjälper) lär inte kommas ihåg när jag är halvdöd efter halva loppet och utförskörningarna börjar efter Evertsberg. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar strunta i linsen när jag åker skidor.

Men jag har bara lins på ett öga' date=' så det går hyfsat ändå! :)[/quote']

Ja jag skaffade ju linser just för skidåkningen, för att hinna med och se vid spårbyte och utförslöpor. :)

Vasa; lägg dig bara i vänsterspåret och stå på så ska du se att det ordnar sig! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar strunta i linsen när jag åker skidor.

Men jag har bara lins på ett öga' date=' så det går hyfsat ändå! :)[/quote']

Ja jag skaffade ju linser just för skidåkningen, för att hinna med och se vid spårbyte och utförslöpor. :)

Intressant tråd för mig. Även jag har tänkt skaffa linser av samma orsak men jag hinner ju inte träna in dem till årets Vasalopp. Inte minst du Vasa såg ju själv vilka problem jag har med igenfrusna glasögon längst ut på nästippen när du var så FANTASTISKT VÄNLIG och inväntade mig vid fjolårets lopp uppkallat efter dig, dvs. Vasa-loppet. Och du fick ju vänta rejält efter Globes målgång, det blev ju storstryk för min del denna gång.

* Har du kloke Vasagubben eller någon annan ett sista minutentips till mig som är bättre att åka en stor del av loppet med igenfrusna glasögon på nästippen.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar strunta i linsen när jag åker skidor.

Men jag har bara lins på ett öga' date=' så det går hyfsat ändå! :)[/quote']

Ja jag skaffade ju linser just för skidåkningen, för att hinna med och se vid spårbyte och utförslöpor. :)

Intressant tråd för mig. Även jag har tänkt skaffa linser av samma orsak men jag hinner ju inte träna in dem till årets Vasalopp. Inte minst du Vasa såg ju själv vilka problem jag har med igenfrusna glasögon längst ut på nästippen när du var så FANTASTISKT VÄNLIG och inväntade mig vid fjolårets lopp uppkallat efter dig, dvs. Vasa-loppet. Och du fick ju vänta rejält efter Globes målgång, det blev ju storstryk för min del denna gång.

* Har du kloke Vasagubben eller någon annan ett sista minutentips till mig som är bättre att åka en stor del av loppet med igenfrusna glasögon på nästippen.

Jo jag har åkt Öppet Spår med glasögon och det var ingen höjdare, vet inte hur många gånger jag fick flytta upp bågarna på plats.

 

För de som vill sätta sig in i Lars-Eriks problem...

(större format i länken)

http://www.forumbilder.se/images/6d32012102628ac91.jpg

 

http://www.forumbilder.se/images/6d32012102628ac91.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men blir du inte fuktig i ögonen av fartvinden Vasa?

Jag tycker du ska gå till din optiker och kolla om du kan få en lins som passar dej bättre, det har jag gjort och de nya var mycket bättre.

Vet inte men de har ju lossnat då i varje fall.

Har provat med några andra linser nu, var en av de som satt fel igår morse så det verkar vara ungefär samma. Tror de första kändes bättre.

I natt hade jag i varje fall ur linserna. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hittade inte tråden först..

Prova Membrasin mot torra ögon

http://www.naturbiblioteket.se/Membrasin.html

Finns en liknande produkt

:D

Jag sökte på Membrasin och fick upp klimakterie' date=' PMS och vestibulit...[/quote']

Jovisst, det är säkert bra för flera besvär än torra ögon

 

 

http://www.vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=3690&gclid=CKHvp4bfoK4CFREumAod51ED6A

"

Membrasin för känsliga och ömtåliga slemhinnor i ögon, mun, urinvägar och underliv. Även välgörande för huden. Den verksamma råvaran är havtornsbäret, som består av den kroppegna fettsyran Omega-7. Sex års forskning gjorde det möjligt att utvinna extraktet SBA 24 ur bäret. Havtornsoljan tillsammans med essentiella fettsyror, vitamin E, karotenoider och växtsteroler vitaliserar och skyddar torra slemhinnor. Membrasin utsågs till årets hälsopreparat i Finland år 2000. Extrakt från havtornsbär har använts mycket länge i Kina och Ryssland. Membrasins positiva inverkan på kroppens slemhinnor, men även hud, är bevisad i flera kliniska studier.

"

 

Känner en som har fått mycket bättre ögon med detta medel

Link to comment
Share on other sites

Provat andra linser, menar du en annan sort då?

Ett annat märke, även det 30-dagars.

Skulle engångslinser eller liknande kunna vara tåligare under hårda förhållanden?

Men jag vill gärna ha på mig mina linser natten innan tävling så man slipper det momentet, som Stebe var inne på.

 

Hittade inte tråden först..

Prova Membrasin mot torra ögon

http://www.naturbiblioteket.se/Membrasin.html

Finns en liknande produkt

:D

Jag sökte på Membrasin och fick upp klimakterie' date=' PMS och vestibulit...[/quote']

Jovisst, det är säkert bra för flera besvär än torra ögon

 

 

http://www.vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=3690&gclid=CKHvp4bfoK4CFREumAod51ED6A

"

Membrasin för känsliga och ömtåliga slemhinnor i ögon, mun, urinvägar och underliv. Även välgörande för huden. Den verksamma råvaran är havtornsbäret, som består av den kroppegna fettsyran Omega-7. Sex års forskning gjorde det möjligt att utvinna extraktet SBA 24 ur bäret. Havtornsoljan tillsammans med essentiella fettsyror, vitamin E, karotenoider och växtsteroler vitaliserar och skyddar torra slemhinnor. Membrasin utsågs till årets hälsopreparat i Finland år 2000. Extrakt från havtornsbär har använts mycket länge i Kina och Ryssland. Membrasins positiva inverkan på kroppens slemhinnor, men även hud, är bevisad i flera kliniska studier.

"

 

Känner en som har fått mycket bättre ögon med detta medel

Ok, man kanske skulle prova, kan ju inte skada vad jag förstår.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte nåt sånt här? http://www.x-kross.se/shop/tillbehor/frame/

 

Thermolinserna med dubbelglas immar aldrig!

Pratade med en kille som körde med insatsbågar av den typen, han var helnöjd med dem. Tog upp det med min optiker om sådana, men med mitt synfel avrådde hon. Jag har progressiva glasögon och hon menade då att insatserna är lite för små för progressiv slipning. Det finns även sportglasögon med slipning. Kollade på sådana de skulle i mitt fall landa på mellan 7-8000:- Lite för mycket för mig, men med enklare synfel lite billigare.

http://www.sportoptik.se/bestall-slipade-sportglasogon/34

Link to comment
Share on other sites

Varför inte nåt sånt här? http://www.x-kross.se/shop/tillbehor/frame/

 

Thermolinserna med dubbelglas immar aldrig!

Pratade med en kille som körde med insatsbågar av den typen' date=' han var helnöjd med dem. Tog upp det med min optiker om sådana, men med mitt synfel avrådde hon. Jag har progressiva glasögon och hon menade då att insatserna är lite för små för progressiv slipning. Det finns även sportglasögon med slipning. Kollade på sådana de skulle i mitt fall landa på mellan 7-8000:- Lite för mycket för mig, men med enklare synfel lite billigare.

http://www.sportoptik.se/bestall-slipade-sportglasogon/34[/quote']

Jag har faktiskt optisk adapter till mina Bliz, men har inte monterat riktigt glas.

Blizarna immar samt att de satt inte bra med adaptern monterad och därför har jag inte kostat på sådant.

Även om nu Thermo-glasen inte immar så måste väl risken vara överhängande att extraglasen immar? För det är ju dessutom extra tätt och täta mellanrum...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du ska gå till din optiker och berätta vad du har för problem med linserna. För de ska verkligen inte kunna lossna så där lätt. Jag har haft linser i 29 år och de gånger jag tappat linsen är när jag varit extremt torr i ögonen efter att jag sovit med dem på eller varit ute en hel dag i skidbacken med fartvind, men oftast har jag kliat mig i ögat när de lossnat.

Det finns ju lite olika modeller och storlekar på linserna där egenskaperna skiljer dem åt, alltför att passa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...