Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kapa Swix CT5


liedbergj

Recommended Posts

Jag har köpt nya stavar, Swix CT5, de är 7cm för långa och jag försöker att kapa dem till rätt längd. Efter att ha klätt in korkhandtaget i folie så värmer jag lite försiktigt med varmluftspistolen på staven under handtaget. Men även om staven blir väldigt varm så är det bara korken som blir "bubblig", handtaget sitter fortfarande som berget. Hur göra?

 

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt nya stavar, Swix CT5, de är 7cm för långa och jag försöker att kapa dem till rätt längd. Efter att ha klätt in korkhandtaget i folie så värmer jag lite försiktigt med varmluftspistolen på staven under handtaget. Men även om staven blir väldigt varm så är det bara korken som blir "bubblig", handtaget sitter fortfarande som berget. Hur göra?

 

/Johan

Jag värmer på korken med värmepistolen med relativt låg värme tills handtaget går att dra av. Brukar ta några minuter.

Link to comment
Share on other sites

Du bör värma upp hela handtaget eftersom det sannolikt sitter lim utmed hela insidan. Det brukar inte behövas några extrema temperaturer utan just när det börja kännas lite obehagligt att hålla i handtaget brukar räcka.

 

Fokusera på att få jämn temperatur på hela handtaget, snarare än hög. Försök att vrid på handtaget under tiden du värmer så skall du se att det ger med sig. När du väl kan vrida brukar det gå lätt att dra av handtaget.

Link to comment
Share on other sites

Min kork har aldrig blivit förstörd på det sätt du beskriver. Det gäller som Labradoren skriver att få en jämn temperatur över hela handtaget och ha tålamod tills värmen spridit sig ända in genom handtaget till limmet. Du behöver alltså inte bränna på så jättevarmt så att korken lossnar eller smälter. Men det kräver viss försiktighet.
Link to comment
Share on other sites

Min kork har aldrig blivit förstörd på det sätt du beskriver. Det gäller som Labradoren skriver att få en jämn temperatur över hela handtaget och ha tålamod tills värmen spridit sig ända in genom handtaget till limmet. Du behöver alltså inte bränna på så jättevarmt så att korken lossnar eller smälter. Men det kräver viss försiktighet.

Det gäller att verkigen inte "koka" korken. Jag har för mig att jag gjort som Andreas skriver, men utan allt för hög värme samt med plastpåse över. Men jag skulle inte stoppa ner korken direkt i kokande vatten. Jag har för mig att det gick bra. Värmepistol är bättre.

Link to comment
Share on other sites

Varmluftspistolen gick inget vidare, det var för svårt för mig att få en jämn värme över hela handtaget. Så jag värmde lite vatten i microvågsugnen, inte kokande men ganska varmt. Sen stoppade jag handtaget i en 1 liters fryspåse och sedan ner i vattnet, efter 1 och en halvminut så tog jag upp och då gick det lätt att vrida av handtaget, Tack för hjälpen.

 

/Johan

Link to comment
Share on other sites

är det inte bättre att kapa stavarna nertill, alltså att ta loss trugan och kapa i botten??

Nej det verkar dumt, de blir ju bredare därnere om du kapar dem. även om det kanske går om du bara ska kapa 1-2cm så vill man ju ha de centimetrarna kvar om staven skulle gå av längst ner, då kanske möjligheten ändå finns att man får på en truga.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
jag har stoppat ner stavhandtaget i kokande. hoppas korken inte förstörs. men jag har inte märkt av att den har släppt. bara att den är blöt än så länge. får väl se vad som händer när den torkar.

Hur menar du nu, eftersom det är smältlim på handtaget så måste du dra av det när det är som varmast (dvs precis när du haft den i kokande vatten tillräckligt länge för att limmet ska ha blivit mjukt). Den kommer ju knappast lossna av sig själv

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...