Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallningstips inför hornsbergsloppet


Lakota

Recommended Posts

ska bli -5 och snö på söndag finns det något säkrare än "zero" skidor dvs med ruggbelag?

Testade under liknande förh:e idag i knappa 2timmar= snö och -4 med swix Vr40 och jämförde med mina fischer rcs classic zero med floursprayad fästzon, det första valet fick sämre fäste i snöandet än ruggisarna. Problemet med zeron är att -fastän de ger bra fäste-fästzonen är ditsatt och lite för lång för mig. Tips tack!!

Link to comment
Share on other sites

ska bli -5 och snö på söndag finns det något säkrare än "zero" skidor dvs med ruggbelag?

Testade under liknande förh:e idag i knappa 2timmar= snö och -4 med swix Vr40 och jämförde med mina fischer rcs classic zero med floursprayad fästzon, det första valet fick sämre fäste i snöandet än ruggisarna. Problemet med zeron är att -fastän de ger bra fäste-fästzonen är ditsatt och lite för lång för mig. Tips tack!!

Enligt senaste prognosen verkar det bli kallare (kanske -10 vid start ev kallare) och kanske inte snö (enl både YR och SMHI) men det kan ju hinna ändras. Blir det runt -10 och ingen snö blir nog inte fästet svårt om de bara lyckas få hyfsat fasta spår efter all nysnö dagarna innan. Men det lär inte bli blixtföre.

Jag hör av mig om samåkning!

Link to comment
Share on other sites

snöar det inte är ju inte fästet ett problem för mig, har bara ångest att få uppleva platådojor som i mitt första ÖS i fjol o som sinkade en satsning på en helt annan sluttid då..

 

En undran dock, har hört att en del vallar klistervalla med burk ovanpå vid nysnö, när funkar det bäst?

En annan fundering: grundvaxet som man lägger på den uppruggade fästzonen verkar en del variera. Grundskolan går såvitt jag vet ut på att grunda tunnt med ex swix vg35 men en del säger att denna suger för mkt i vissa förh:e från ovanpål. lager? När o hur isåfall?

 

EDA : hör av dig om platsbehov jag kör själv i en A6a

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...