Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bra nysnövalla -5 till -10


globe86

Recommended Posts

Tack för tråden! Sitter och väljer mellan Rode Blå Super och Rode Blå Super Extra. Extran överlappar i varmare delen av tempområdet men tycks även funka i kallare. Är den ett mer allroundalternativ eller är Blå Super det mest klockrena?

 

Har redan Rode Multigrade 0/-2 och Grön Extra -10/-30 och söker något i mellanregistret.

Link to comment
Share on other sites

tycker Swix VR45 ocg VR 40 ger bra fäste. Men rode blå super har jag inte fått fäste på.

Ska jag använda den på mycket kallare än -1/-3 för att vi har fuktigare snö än Italienarna (visst tillerkas den där?)

eller varför skriver man så fel?

Snälla ni som prisar blå super, vilket temp område ska jag ändra till på burken?

Link to comment
Share on other sites

tycker Swix VR45 ocg VR 40 ger bra fäste. Men rode blå super har jag inte fått fäste på.

Ska jag använda den på mycket kallare än -1/-3 för att vi har fuktigare snö än Italienarna (visst tillerkas den där?)

eller varför skriver man så fel?

Snälla ni som prisar blå super, vilket temp område ska jag ändra till på burken?

Multigrade : -2 til -6 .

Super : -6 til -15

 

Swix har godt feste ,men tar gli.

Her er rode suveren.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma gällande Rode blå super. En fantastisk nysnövalla som greppar utan att ta allt för mycket glid. Har även testat den på äldre snö, men kan konstatera att den presenterar bäst i nysnö (och som sagt i ett något kallare temperaturintervall). Vill även passa på att tipsa om Skigos vallor i XC-serien. Har köpt ett gäng ur denna serie och tycker att Skigo XC violet fungerar bra som allround-valla (-1 - -9). XC-vallorna är dock relativt mjuka i konsistensen jämfört med exempelvis Rode blå super.

 

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Vid mellan -5 och - 8 lägger jag multigrade under och Blue Super på och korkar in dem samtidigt. Sedan ute på kall skida bara blue super.

 

Körde Rode Blue Super Extra (-1 - -5) vid FM Sprinten förra fredagen och då var temperaturen -24 och snön gammal. Glidet likvärt med Swix 30a men fästet bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det kan skilja väldigt mycket för att få bra fäste, tex.hos en elit åkares skidor är spannet sådant att en amatör kommer ingen vart med samma fäste smorning de använder, även om åkarnas vikt är samma, deras skidor har ändå överlägset bättre glid fast de 15 lager med fästvalla. En bra regel är mjuka skidor hårdare fästvalla styvare mjukare eller flera lager.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...