Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SkiGo XC Violett


Daddylongleg

Recommended Posts

Hej på er!

 

Efter en längre tids smygläsande på detta forum tar jag mig nu friheten att skriva en egen post!

 

Jag letar efter en eller två burkar fästvalla för att bygga ut min idag extremt blygsamma samling. Jag är nybörjare på området och har idag bara ett "Gunde-Pack" från Swix, där det ingår en Blå Extra, Violett Special och Röd Special. Jag har dessutom köpt på mig ett universalklister från Rode, samt grundvax+grundklister.

 

Än så länge har jag lyckats förvånansvärt bra med vallningen, och haft ok fäste i allt mellan -24 till 0-gradigt (vissa lärdomar har jag gjort den "hårda vägen") men jag tycker ändå att jag saknar det där riktiga greppet temperaturer runt -5-10 grader.

 

Jag har kikat lite på Skigo XC Violett som har ett tempområde som ser ut att ligga i rätt intervall. Skulle det kunna vara något för mig? Jag har också hört mycket gott om Rode Multigrade. Skidor och övrig utrustning är utprovade av experter för att passa min vikt och teknik, så där känner jag mig trygg.

 

De gånger jag misslyckats med vallningen har det resulterat i bakhalt, vilket säkert också har med min bristande teknik att göra.

 

Nåväl. Jag älskar prylar och pyssel, och tycker att det är riktigt kul att meka med valla, glidparaffin och jag skulle bli glad om någon vänlig och kunnig själ kunde tipsa mig om två burkar som komplement till min samlig.

 

Tack på förhand!

 

ps. Jag har läst igenom trådarna om "måste-vallor" men kände att resonemanget låg på en något hög nivå för mina kunskaper.

ds.

Link to comment
Share on other sites

Din blå extra borde fungera ganska bra där mellan minus -5 till minus -10... Har du haft dåligt fäste vid minus 5 och haft blå extra på skidan så skulle V45 funka... Ett tips jag fått här på forumet att du alltid har med dig en "varmare" valla än vad du tror med dig ifall du valt fel..

 

Men som sagt blå extran ska funka där du anger och släpper den lägger du på violett special..

 

Detta bör fungera bra på gammal snö... Jag väljer andra vallor i nysnö... Som daddy länkar till här nere!

Link to comment
Share on other sites

Lite förenklat så biter nysnö med sina vassa kristaller mer än gammal snö. Vid gammal snö kan man lägga på rejält med fästvalla och ändå ha bra glid medan nysnön är känsligare och bromsar mer vid för mycket fästavalla.

 

Jag tycker Rode Multigrade 0-2 är en supervalla, när inte Rode Super fäster i nysnö. Vid gammal snö kör jag på Start och Vauhti, men Skigo Universal -1-20 är också ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...