Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Evertsbergsrännet 2010


H3ttsarn

Recommended Posts

Har anmält mig till rännet, är första säsongen jag åker skidor. Men ska försöka genom detta lopp slippa startled 10 iaf i vasaloppet. Någon som vet hur många som är anmälda? Hur såg seedningstiderna ut från detta lopp förra året? Hur mycket stakåkning är det? Är det något speciellt att tänka på inför loppet?
Link to comment
Share on other sites

Har anmält mig till rännet, är första säsongen jag åker skidor. Men ska försöka genom detta lopp slippa startled 10 iaf i vasaloppet. Någon som vet hur många som är anmälda? Hur såg seedningstiderna ut från detta lopp förra året? Hur mycket stakåkning är det? Är det något speciellt att tänka på inför loppet?

Åkte förra året då loppet gick på Vasaloppsspåret till Tennäng och tillbaka. Seedningen förra året var nog bland årets hårdare. Inte många som ens klarade sitt eget led. Lassi Karonen seedades till led 2 (blev ca 100 på VL senare). Jag tror inte banan är densamma i år och man kan ju hoppas på vettigare seedning.

Link to comment
Share on other sites

Åkte för en 10 år sedan och är nu i samma situation igen, men det jag mindes var "hemkomsten" efter vändningen i Tännäng, trodde aldrig att backarna var så dryga som de var, tittade oroligt på 70 åringarna när de kämpade förbi och jag själv trampade utan att komma någonstans.

 

Se för övrigt sträckningen på deras hemsida, efter en 9km från start så tar man en runda utanför vasaloppsspåret för att sedan komma in igen och fortsätter.

 

Ta tillfället när du har stakning att köra ekonomiskt, men starkt och fördela krafterna du har kvar innan Risberg och Evertbergsbackarna och drick förstås vid kontrollerna!

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Åkte förra året. Missade i seedningen ledet framför med 27 sekunder :( Då åkte vi längs vasaloppsspåret hela vägen, men i år har de enligt banprofilen lagt till den där extra svängen som dom vanligtvis brukar köra (banprofil: http://www.evertsberg.info/docs/rennetprofil_2010.pdf)

 

Det var iaf ett trevligt lopp, lägre anmälningsavgift än andra lopp man bättre arrangemang än genomsnittet, det märks att dom har en del rutin på skidtävlingar.

 

Tyckte också att genomsnittsstandarden på startfälltet var högre än vad jag upplevt vid de flesta andra lopp, lägre "blåbärsfaktor" hörde jag nån kalla det :)

Link to comment
Share on other sites

Åkte loppet idag, fina spår, fint väder! Gled in på 3:01 vilket jag är nöjd med, med tanke på att jag åkt skidor i drygt 2 månader bara. Den officiella längden på spåret var 45km men enligt min och andra gpser så vare drygt 46,5km, kommentar till de? Förut har sträckan körts på 47km, men inte i år.
Link to comment
Share on other sites

Tycker iofs inte att det är så viktigt exakt hur lång banorna är. Föret är ju så pass varierande ändå att det enda man kan ta hänsyn till är tiden.

Lite lätt överdrivet exempel men det är ju ur seedningssynpunkt en stor skillnad på att komma 20min efter segraren på 30km lopp som på ett 50km.

 

Tycker det är en självklarhet att de som anordnar en tävling ska kunna uppge hur lång tävlingen är, menar det kan ju inte vara så jäkla svårt att sätta en gubbe på en skoter med en gps-klocka och köra ett varv.

Link to comment
Share on other sites

Tycker iofs inte att det är så viktigt exakt hur lång banorna är. Föret är ju så pass varierande ändå att det enda man kan ta hänsyn till är tiden.

Lite lätt överdrivet exempel men det är ju ur seedningssynpunkt en stor skillnad på att komma 20min efter segraren på 30km lopp som på ett 50km.

 

Tycker det är en självklarhet att de som anordnar en tävling ska kunna uppge hur lång tävlingen är' date=' menar det kan ju inte vara så jäkla svårt att sätta en gubbe på en skoter med en gps-klocka och köra ett varv.[/quote']

46.6km hörde jag av en med en gps klocka som åkte.

Tycker oxå att det är dåligt att man inte kan ange exakt längd när det numera finns gps:er.

Annars tycker jag evertsbergsrännet är ett trevligt lopp, trevlig bana lagom kuperad, låg anmälningsavgift och bra priser

Link to comment
Share on other sites

Åkte loppet idag, fina spår, fint väder! Gled in på 3:01 vilket jag är nöjd med, med tanke på att jag åkt skidor i drygt 2 månader bara. Den officiella längden på spåret var 45km men enligt min och andra gpser så vare drygt 46,5km, kommentar till de? Förut har sträckan körts på 47km, men inte i år.

Jag tycker tävlingen var som vädret stålande...

Imponerad av din tid...

Jag kom några minuter före dig och jag står i fjärde led så du får säkert stå i fjärde led...

Vad gjorde du till slut med dina skidor.Lämnade du in dina skidorna till Svahn.

Jag tänkte under loppet, att jag skulle ha lämnat in mina skidor till Svahn.Precis när jag tänker på Svahn ser jag honom stå och heja.Eller var de bara jag som var heltslut.

Link to comment
Share on other sites

Hade en väldig fin dag i spåret med riktigt bra arrangemang. Det var en tung avslutning de sista 17km från tännäng till Evertsberg men jag höll ihop skapligt

 

Angående längden så fick både jag och min syster 46.5km på våra GPS-klockor.

För de första seedningsleden kanske inte längden spelar så stor roll men för oss som kämpar i de bakre leden kan det nog ha betydelse då tidsspannet för varje led borde vara längre för längre lopp (under liknande förhållanden)

 

För övrigt verkar Värmdöloppet ha varit ca42km idag enligt deras forum men i resultatlistan står det ff 50km, med sån stor skillnad borde det iaf ändras.

Link to comment
Share on other sites

Åkte loppet idag' date=' fina spår, fint väder! Gled in på 3:01 vilket jag är nöjd med, med tanke på att jag åkt skidor i drygt 2 månader bara. Den officiella längden på spåret var 45km men enligt min och andra gpser så vare drygt 46,5km, kommentar till de? Förut har sträckan körts på 47km, men inte i år.[/quote']

Jag tycker tävlingen var som vädret stålande...

Imponerad av din tid...

Jag kom några minuter före dig och jag står i fjärde led så du får säkert stå i fjärde led...

Vad gjorde du till slut med dina skidor.Lämnade du in dina skidorna till Svahn.

Jag tänkte under loppet, att jag skulle ha lämnat in mina skidor till Svahn.Precis när jag tänker på Svahn ser jag honom stå och heja.Eller var de bara jag som var heltslut.

Tack, kul!

Svahn vallade mina skidor mellan fredag och lördag och sen testade jag de innan loppet och då kände jag att de behövdes lite mer fäste så han la på det och sen blev de bra. Han langade dricka till lite folk i spåret och hejjade så du såg rätt :)

Link to comment
Share on other sites

Tycker iofs inte att det är så viktigt exakt hur lång banorna är. Föret är ju så pass varierande ändå att det enda man kan ta hänsyn till är tiden.

Lite lätt överdrivet exempel men det är ju ur seedningssynpunkt en stor skillnad på att komma 20min efter segraren på 30km lopp som på ett 50km.

 

Tycker det är en självklarhet att de som anordnar en tävling ska kunna uppge hur lång tävlingen är' date=' menar det kan ju inte vara så jäkla svårt att sätta en gubbe på en skoter med en gps-klocka och köra ett varv.[/quote']

Håller med om att det inte är så svårt att sätta en gubbe med en GPS på en skoter, men jag menar ändå att föret kan vara så olika ändå att skillnaden i tid kan vara större pga det än skillnaden i uppmätt/uppgett sträcka.

 

"Seedningskommiten" lägger ju inte på 20 minuter för ett visst led oavsett om det är 30 eller 50 km. Någon hänsyn till var tidigare åkare har för tidigare seedning kommer ju att tas. (Även om jag är av åsikten att den sortens beslut fattas på en höft :))

 

Största påverkan en för lång bana kan ha är ju att man får en för lång spurt på slutet :-)

Link to comment
Share on other sites

Tycker iofs inte att det är så viktigt exakt hur lång banorna är. Föret är ju så pass varierande ändå att det enda man kan ta hänsyn till är tiden.

Lite lätt överdrivet exempel men det är ju ur seedningssynpunkt en stor skillnad på att komma 20min efter segraren på 30km lopp som på ett 50km.

 

Tycker det är en självklarhet att de som anordnar en tävling ska kunna uppge hur lång tävlingen är' date=' menar det kan ju inte vara så jäkla svårt att sätta en gubbe på en skoter med en gps-klocka och köra ett varv.[/quote']

Håller med om att det inte är så svårt att sätta en gubbe med en GPS på en skoter, men jag menar ändå att föret kan vara så olika ändå att skillnaden i tid kan vara större pga det än skillnaden i uppmätt/uppgett sträcka.

 

"Seedningskommiten" lägger ju inte på 20 minuter för ett visst led oavsett om det är 30 eller 50 km. Någon hänsyn till var tidigare åkare har för tidigare seedning kommer ju att tas. (Även om jag är av åsikten att den sortens beslut fattas på en höft :))

 

Största påverkan en för lång bana kan ha är ju att man får en för lång spurt på slutet :-)

Då var seedningen klar.

Resultatet blev som förväntat. Räknade med 8e led vilket det blev, missade 7an med några minuter. Gick för sakta på stakpartierna efter Risberg.

 

Längden var ju också justerad till 46km i tabellen. Vilket verkar ge 12min intervall från led 3 istf 10min intervall som det är på de flesta 42km lopp.

Värmdöloppet står ff som 50km trots att det var 42km. Det har 15min intervall från led 3 i seedning. Rätt generöst kan iaf jag tycka. Ger ju en ganska stor skillnad i seedning till de bakre leden. Men det blir ju bara fler att åka om på VL och det är ju alltid kul :)

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att jag missade led 3 med 3.30min.

Ähh efter backen är vi i minst i led 3 juh ;)

Låter bra.

Ångrar att jag inte la ner tid på mina skidor.

Jag körde med tejp som jag la på 2007.Glidvallan BWLF la jag på till Staffetvasan förra året.

Stavarna och skidorna var första gången i år som jag använde.Sen köpte jag en ny mössa som inte ville sitta kvar på huvudet. Om du såg en vilsen person utan mössa med dålig teknik så var de jag...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...