Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snötyper


Pilotio

Recommended Posts

Jag har lite funderingar angående när man pratar olika snötyper. Det pratas ju väldigt ofta om att olika vallor endera går bra i nysnö eller gammal snö.

Men hur länge kan man kalla snö för nysnö?

Och övergår snön sedan direkt till att bli "gammal snö"?

Eller finns det något mellanting mellan de två typerna?

Vad kallas snön då i så fall? Och vilka vallor passar då?

 

Mina frågor kanske låter lite tokiga, men faktum är att jag ofta stått och valt mellan en valla som passar nysnö och en som passar äldre snö. Och samtidigt så kan jag inte säja att snön är vare sej det ena eller andra...

Link to comment
Share on other sites

Kan inte heller se skillnad på ny eller gammal snö, tror inte det har någon större betydelse.

 

Det här med att man skall ha en hel låda med vallor för olika luftfuktighet, snökvalitet mm tror jag man kan ta med en nypa salt. Använder själv en blå-, en grön- och en vallaburk runt nollan samt en tub universalklister. Har förvisso andra vallor men har märkt att dessa aldrig används.

 

-Jag tror man klarar sig med ovanstående.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Diskussioner kring snötyper handlar om hur snön är transformerad, det vill säga hur kristallerna i snön ser ut. Olika typer av kristaller påverkar en valla på olika sätt, och olika typer av vallor har olika egenskaper som till viss del är anpassade för vissa snötyper. Om man exempelvis talar om aggressiv snö menar man ofta snökristaller som sliter mycket mot vallan. Nysnö å andra sidan är ofta inte så slitande på en valla men kan däremot vara svårare att få fäste i, varför man måste välja en valla med mer elasticitet. Se nedanstående inlägg för en generell diskussion om olika typer av vallor och egenskaper.

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=4095

 

Man kan ta det hela med en nypa salt om man vill, men att analysera vilken snötyp som gäller vid en tävling är ofta ett viktigt inslag i elitvallning.

 

/WB

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...