Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Luftfuktighet


Pilotio

Recommended Posts

Något som alltid återkommer inom vallning är ju luftfuktighet.

 

Finns det mätare för sånt, som man kan ha i sin vallabox?

 

Eller ser man på vädret ungefär vilken luftfuktighet det är?

 

Kan man generellt säja att det är lägre luftfuktighet när det är högtryck

och högre vid lågtryck?

 

Jag har en känsla av att det alltid är väldigt hög luftfuktighet (runt 80-100%)

vid lägre temperatur (runt -10 och lägre). Stämmer det?

Link to comment
Share on other sites

Går du in på SMHIs hemsida och söker på luftfuktighet får du en del läsning.

 

Högtryck och lågtryck säger inget säkert om luftfuktighet.

 

Är det kallt och dimmigt och/eller det blir rimfrost på bilar o andra föremål är det med säkerhet hög (relativ) luftfuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Eller bygg en egen hygrometer genom att sno ett hårstrå från frugan :)

 

Jag undrar om den realtiva fuktigheten är en parameter att ta hänsyn till vid vallning. I alla fall inte vid kalla temperaturer.

Men sedan finns andra väderfenomen som kan ha betydelse i form av underkylt regn/fukt utfällning. Är nog mer snökristallens egenskap som påverkar som iofs kanske påverkas av realtiva fuktigheten. Men jag tvivlar att det har någon betydelse som kan mätas i entals procent, om ens tiondels procent.

Link to comment
Share on other sites

Enligt alla högflour produkter, så står det alltid att de funkar bäst i hög luftfuktighet 60% och uppåt. Men känslan jag har är att det nästan alltid är över 60% luftfuktighet när det är vinter och minusgrader. I alla fall om man går in och kollar t ex SMHI?!
Link to comment
Share on other sites

Jupp,

 

Precis så är det; det ligger runt 80% under vintern i princip oberoende av temperatur. Snöfall och dimma högre förståss. Låg relativ luftfuktighet får man om temperaturen stiger mycket under dagen. -18 på morgonen och 0 på dagen så kan den gå från 80% till 40% (den absoluta fuktigheten hinner inte ändras) Inte ovanligt under vårvintern.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då verkar jag ha rätt i mina funderingar. Om det stämmer, så bör ju således Högflour-vallor nästan alltid vara att föredra om man är ute efter det ultimata glidet? Man hör ju annars rätt ofta att om det bara är sol och högtryck så är det så låg luftfuktighet så man inte vinner något med att köra på flour. Men ofta om vintern så blir det ju väldigt kallt i samband med högtrycken och då även rätt högt luftfuktighet även om solen skiner.

 

Är jag rätt ute med mina antaganden?

 

Jag kan väl tillägga att jag inte är någon förespråkare utav svindyra vallor.

Men om man bara kör Vasaloppet och nåt seedningslopp varje år, så kan man

ju lägga ner sej lite extra vid dessa tillfällen..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror temperaturen spelar stor roll. Vid -15 och 80% relativ fuktighet innehåller luften hälften så mycket vatten som vid -5C, eller lika mycket vatten som 40% RF vid -5C. Det bör rimligtvis vara absoluta fukten i luften som har betydelse och inte den relativa. Dessutom stämmer detta ganska väl med vallningserfarenheten att flour vid kall väderlek har mindre betydelse oaavsett RF.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror temperaturen spelar stor roll. Vid -15 och 80% relativ fuktighet innehåller luften hälften så mycket vatten som vid -5C, eller lika mycket vatten som 40% RF vid -5C. Det bör rimligtvis vara absoluta fukten i luften som har betydelse och inte den relativa. Dessutom stämmer detta ganska väl med vallningserfarenheten att flour vid kall väderlek har mindre betydelse oaavsett RF.

Det finns tre olika luftfuktigheter:

1 - Den verkliga luftfuktigheten, dvs vattenångans massa för stunden.

2 - Den absoluta luftfuktigheten, den maximala mängd vattenånga som luften orkar bära.

3 - Den relativa luftfuktigheten, = verklig fukt / absolut fukt

 

Det är den relativa ånghalten (luftfuktigheten) som märks i form av mögelangrepp, torra slemhinnor, dimma m.m. Den absoluta luftfuktigheten har ingen betydelse då den endast är ett tal på vad luften orkar bära under olika temperaturer. Faller temperaturen så minskar den absoluta luftfuktigheten och den relativa ånghalten ökar.

 

-Fan man måste tydligen vara vetenskapsman för att kunna åka skidor nu för tiden!

Link to comment
Share on other sites

Men hallå, det börjar bli invecklat här...

Enligt de inlägg med absoluta/relativa fuktigheter m.m. så verkar

det ju som att det inte är nån mening med att kolla på väderrapporter

eller ha en egen luftfuktighetsmätare. För när det är typ -15 grader

och mätaren visar 88% luftfuktighet så är det inte det ändå, eller???

 

Det står ju för övrigt inget om relativa/absoluta fuktighetsförhållanden

på vallaförpackningarna väl?

Link to comment
Share on other sites

Det finns tre olika luftfuktigheter:

1 - Den verkliga luftfuktigheten, dvs vattenångans massa för stunden.

2 - Den absoluta luftfuktigheten, den maximala mängd vattenånga som luften orkar bära.

3 - Den relativa luftfuktigheten, = verklig fukt / absolut fukt

 

Det är den relativa ånghalten (luftfuktigheten) som märks i form av mögelangrepp, torra slemhinnor, dimma m.m. Den absoluta luftfuktigheten har ingen betydelse då den endast är ett tal på vad luften orkar bära under olika temperaturer. Faller temperaturen så minskar den absoluta luftfuktigheten och den relativa ånghalten ökar.

 

-Fan man måste tydligen vara vetenskapsman för att kunna åka skidor nu för tiden!

Jo, en vetenskap är det, begreppen krånglar absolut till det lite för en, på en relativ skala kanske en 8'a :). Absoluta fuktigheten brukar betecknas g/kg luft eller g/m3 luft. Och relativa fuktigheten är som du säger aktuellt absolut fuktighet / maximal absolut fuktighet vid rådande temperatur, och kan skrivas i %.

 

Jag menar att för mögelangrepp, torra slemhinnor mm så är det den absoluta fuktigheten som betyder ngt. När fuktig luft träffar en kallare yta är mängden som kondenserar av beroende av totala mängden fukt som finns i luften (inte relativa). En kylare blir mer isbelagd vid 0 gradig "torr" luft än vid -25 med 100% RF fuktighet. Och luften du andas in vid -25 kan inte innehålla mer än 5g vatten/kg luft (lika mycket som vid 10%RF och 0C) och är alltså mer eller mindre "torr" oavsett RF. Överfört till skidglid så är det troligtvis mer komplicerat. Skidan struntar nog vilken fukthalt som luften har utan det som betyder ngt är fukt eller vatten halten i snön, även om säkert luftens och snöns fuktighet samvarierar ganska mycket. Konstsnö kan ju kännas fuktig även vid kall kyla och relativt torr luft, medan nysnö som faller vid -15 är torr.

 

Vet inte om detta tillför vallningsproblematiken ett dyft, men att slaviskt gå på vallafabrikanternas råd om HF vid hög luftfuktighet ska man nog ta med en nypa salt. Själv har jag oftare haft sämre glid med HF vallor vid kallt före än med rena syntetvallor oavsett vad den relativa fuktigheten säger. Med kallt så menar jag -10 o kallare.

Link to comment
Share on other sites

Om mätaren visar 88% luftfuktighet så är den det!

En timme senare när solen gått upp visar mätaren kanske 60% istället och då får du stanna och valla om! =)

Jo, fast isåfall lär temperaturen ha stigit en hel del oxå. Så jag tycker nog man kan strunta i det där med luftfuktigheten. Termometern säger det mesta. Hygrometern lär inte tillföra speciellt mycket.

 

Sen tycker jag att man skall känna på snön och bilda sig en uppfattning. Det säger mer än temperaturen. Fin? grov? torr? fuktig? fast? Börjar spåren bli glatta?

 

... om det är kallt på morgonen och sedan varmare under dagen så spar på pulvret!

Link to comment
Share on other sites

En kall morgon och varmare fram på dagen är väl ett ganska vanligt Vasalopps-väder. Har själv åkt flera sådana lopp. Ofta om det är en fin Mars-dag, med solsken kan det vara 12 grader kallt i starten och sedan gå upp till nästan noll vid 13.00-tiden.

Mina skidor har funkat bäst (glidmässigt) med Swix FC7 då.

Minns att jag åkte på Holmenkol GW25, vid ett sådant tillfälle också och att skidorna gick mycket bra. Minns att jag tyckte det var lite konstigt eftersom inte den vallan skulle fungera ultimat vid de väderförhållandena.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...