Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur många kör med pulver på Vasaloppet?


Pilotio

Recommended Posts

Vore roligt att få en uppfattning om hur många som vallar med högflour-pulver på Vasaloppet? Hur många kör med det i startleden 1,2,3,4?

Är det nästan alla?

Eller 50%

Vore kul att få en ungefärlig uppfattning!

Svara gärna: Pulver eller ej, och vilket startled ni åker i.

 

Och ni som kör med pulver, använder ni det även på seedningsloppen?

Link to comment
Share on other sites

Bra analys.

Man måste se till omständigheterna i stort och lägga upp taktik därefter.

 

Mitt bästa VL hittills var 2008.

(och det var debut, bara ett ÖS innan)

 

Nysnö, runt nollan och jag i led 5 dvs placering ca 3500-4000 från start.

Pejlade snacket runt vallaborden i Staduim-tältet: Alla rädda för att kladda på nåt som skulle suga glid.

Jag mixade ihop en häxbrygd av mjukare Rode-burkar än vad som var rekommenderat, kort mitt i trampet.

Resultat:

- bergfäste och underfrysning i första backen.

- plockade säkert över 1000 placeringar upp till krönet vid högsta punkten efter 3 km eftersom de flesta andra bara hängde på stavarna.

- sedan var det vara att stampa bort ifrysningen och ställa sig i ledet och slipstreama över myrarna, i princip ända till Hökberg. Man kunde ju ändå inte bestämma farten själv så det var ingen katastrof att jag hade lite sämre glid (p.g.a. mjukare fästvallan och ifrysningstendenser i småbackarn).

-sedan hade jag mycket bra lagg i de mjukare spåren från Hökberg till Mora.

 

Placering ca 2300 och fixad medaljtid i debuten.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet från nivån led 3-4 på Vasaloppet är att det är pulver som gäller ner till minus 6-7 grader. Under det är jag mer tveksam. Körde för ett par år sedan Mattila Skimaraton i ymnigt snöfall och minus 10 med Start BWLF under skidorna = kanonglid. Bland det bästa jag haft. I lördags åkte jag Idre- Särna loppet med Toko HF och även då kanonskidor. Men vem vet -det kanske hade varit ändå bättre med pulver. Jag brukar vara ganska generös med fästvallan. Kanske just för att jag är en bättre stakåkare än uppförsåkare och är beroende av bra fäste.
Link to comment
Share on other sites

Bra analys.

Man måste se till omständigheterna i stort och lägga upp taktik därefter.

 

Mitt bästa VL hittills var 2008.

(och det var debut, bara ett ÖS innan)

 

Nysnö, runt nollan och jag i led 5 dvs placering ca 3500-4000 från start.

Pejlade snacket runt vallaborden i Staduim-tältet: Alla rädda för att kladda på nåt som skulle suga glid.

Jag mixade ihop en häxbrygd av mjukare Rode-burkar än vad som var rekommenderat, kort mitt i trampet.

Resultat:

- bergfäste och underfrysning i första backen.

- plockade säkert över 1000 placeringar upp till krönet vid högsta punkten efter 3 km eftersom de flesta andra bara hängde på stavarna.

- sedan var det vara att stampa bort ifrysningen och ställa sig i ledet och slipstreama över myrarna, i princip ända till Hökberg. Man kunde ju ändå inte bestämma farten själv så det var ingen katastrof att jag hade lite sämre glid (p.g.a. mjukare fästvallan och ifrysningstendenser i småbackarn).

-sedan hade jag mycket bra lagg i de mjukare spåren från Hökberg till Mora.

 

Placering ca 2300 och fixad medaljtid i debuten.

IMPONERANDE!

placeringen är väl OK, men den imponerande bedriften är hur man "plockar" 1000 placeringar i första backen om man startar i startled 5 där det är bombtätt i första backen. Var du ute i skogen och kutade då?

Link to comment
Share on other sites

Led 4 för det mesta. Pulver en gång, men det var inte nån av mina bästa resor. Tror i mitt fall att det är hur väl jag lyckats med fästvallningen som påverkar glidet mer än om jag lagt pulver eller inte. För många gånger har jag fegat o lagt för tjockt/långt med fäste. Bättre som MC Hammer o lägga kort men distinkt.

 

Min teori för dagen, eftersom jag ofta haft dåligt glid sista två milen där det är varmare, är att jag borde rilla mer (alternativt försöka undvika så mycket kaffe/blåbär/buljong o annat skit på glidytorna, men då verkar rillningen lättare att påverka)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...