Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet på mjukt spann


Bilring

Recommended Posts

Jag har "ärvt" ett par skidor med alldeles för mjukt spann (jag väger minst 10 kg för mycket). Riktiga tävlingsskidor som jag gillar; bra glid trots att jag behöver långt fästområde. Problemet förstås: fästvallan håller bara högst 1,5 mil (enkel amatörvallning). Jag skall åka öppet spår men mål nr 1 är riktiga Vasaloppet 2011. Problemet är att mål nr 2 är att jag skall gå ner minst 10kg till dess kanske mer. Jag vill egentligen inte lägga pengar på nya skidor eftersom dom jag har bör kunna bli perfekta framöver. Goda råd tack! Skall jag chansa och valla om ett par gånger eller är det bättre att köpa ett par billiga slit och släng skidor? Finns det supervalla som håller 5 mil? Vilka fören skulle det var värt att chansa?
Link to comment
Share on other sites

Har du bra glid trots att du nöter bort fästvallan så snabbt?

 

Har du mätt upp spannet anpassat för dig och vallat därefter? Kanske skulle funka att valla väldigt kort?

 

Jag minns när jag fick ärva svärfars gamla Edsbynsskidor, inköpta på second hand en gång på 80-talet för 30 kr. Hustrun på hyrda vallningsfria skidor och jag på de ärvda, dessutom med en gammal dragpulka på släp.

I första nedförsbacken stakade jag bort det mesta av fästvallan, därefter kom ett litet svagt motlut som jag var tvungen att saxa uppför. Hustrun fick sedan ta pulkan medan jag slet för att hålla jämna steg. De skidorna fick inte åka med hem utan slutade sina dagar i en container. Hoppas de spred värme i Sälentrakten i ett kraftvärmeverk så de kom till någon nytta.

Svärfar vägde 20 kg mer än mig...

Link to comment
Share on other sites

Hilding: Det där med bra glid kanske man inte skall ta så hårt jag har ju inte så mycket att jämföra med. Jag kanske glider ikapp en del lättviktare bara på min vikt....Jag fick dom grundvaxade av proffs för någon månad sedan.

Jag fick också lite hjälp med att mäta ut fästyta men bara om jag lägger till 5 cm (framtill) får jag fäste alls.

 

The H: Nja det är nog inte mycket spann...

MrT: tejp kanske är lösningen, ursprungliga ägaren fnyser åt tejp på hans gamla CSR men jag håller ju inte riktigt hanns klass (6-6.30); snarare 8h+

Link to comment
Share on other sites

Har du brukt sandpaper på festytan innan du la på vallan?

 

Jag fick också lite hjälp med att mäta ut fästyta men bara om jag lägger till 5 cm (framtill) får jag fäste alls.

Detta verkar inte stemme med ett för mjukt spann. edit: Om inte den utmäta festytan är väldig kort ialla fall.

 

Är osäker på om tape fungerar hvis ditt spann är för mjukt.

Link to comment
Share on other sites

Om du har glid så betyder det att dina skidor nog inte är hopplöst mjuka utan slitaget beror mera på vallningtekniken.

 

Tävlingskidare som säljer sina skidor år motionärer borde alltid sälja sina skidor åt en överviktig person annars blir det problem med fästet. Min farsa kör alltid på min furus gamla tävlingskidor och med sina 70 år och 74 kg är han skitnöjd med skidorna gjorda för en tävlingsåkare med vikt 55kg.

 

Rugga upp ordentligt med sandpapper 100. Lägg på tex Start Basevax Extra med valljärn. Sedan använder du syntetvalla tex start purple, rode multigrade eller blue super (beroende på temperaturen) och du kommer inte att ha problem med slitage. Fluor och tjärvallor slits snabbare så undvik dem om du har problem med slitaget.

Link to comment
Share on other sites

Finn: jag kör med lite gamla swix-burkar blå eller grön (ärvda...).

 

Känns som om jag skulle kunna göra ganska stor skillnad med hjälp av vallningen. Tack precis vad jag hoppades höra.

 

Med en riktig uppmätning av fästyta och riktig proffsvallning före start känns det som om jag kan chansa. En omvallning kan man väl hinna med och sedan får jag väl träna mycket stakning för sista 2 milen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Svarar på mitt eget mail från februari angående att få fäste på skidor när man trampar igenom:

 

Lämnade skidorna för proffsvallning (hög-flour och hela kittet) och följde även rådet att korta fästzonen. Kändes som jag hade både bäst glid och bäst fäste av alla. I alla fall av dem som kör i min division (runt 8h) Är nästan beredd att dra slutsatsen att det är bättre att lägga pengar på vallning och slipning än på utrustning. Då körde jag ändå öppet spår måndag när det var ganska lättvallat (små temperaturskillnader)

Link to comment
Share on other sites

Och en sak jag har märket med vallningen( efter att jag återuåpptog skidåkningen efter 25 års uppehåll) är att det spelar ju en grymt stor skillnad hurudana skidor du har. Och nu när min skidteknik har utvecklats från obefintlig till dålig så verkar det om det bara

blir lättare och lättare att valla... Tänk sen hur det blir när man lär sig åka igen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...