Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Finaste Skatetekniken i världseliten


Poorguy

Recommended Posts

Hej.

Jag går tredje året på gymnasiet och då ska man, som ni säkert vet göra ett projektarbete. Jag valde naturligtvis att inrikta mig på skidor, speciellt skidteknik. Mitt mål är att det skall bli en teknikfilm till telefoner så man lätt skall kunna komma åt att titta på tips före/under sitt teknikpass.

 

Det känns som att det är viktigt för mig att då få andras opinioner än min egen i vad som är fin teknik, vad du sätter värde på i tekniken.

 

Jag vill att alla som läser svarar på den enkla fråga som tråden är döpt efter: Vem tycker du åker finast skate i världen, alla kategorier (Glöm inte flickorna)? Ge gärna en anledning varför

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag går tredje året på gymnasiet och då ska man, som ni säkert vet göra ett projektarbete. Jag valde naturligtvis att inrikta mig på skidor, speciellt skidteknik. Mitt mål är att det skall bli en teknikfilm till telefoner så man lätt skall kunna komma åt att titta på tips före/under sitt teknikpass.

 

Det känns som att det är viktigt för mig att då få andras opinioner än min egen i vad som är fin teknik, vad du sätter värde på i tekniken.

 

Jag vill att alla som läser svarar på den enkla fråga som tråden är döpt efter: Vem tycker du åker finast skate i världen, alla kategorier (Glöm inte flickorna)? Ge gärna en anledning varför

Inte finast men effektivt (=snabbast): Northug och Emil Jönsson.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

I nostalgisyfte så måste ju Torgny Mogren nämnas. Han har ju till och med gett namn åt en av växlarna på finska.

 

/TV-åkaren :)

Ett streck till på Torgny, men tekniken har ju gått starkt framåt sen hans stordagar så Elofsson är värd en röst bland de mer moderna. Har för mig att Erik Östlind (den gamle pålitlige stafettstartmannen) hade en fin skateteknik också och en som definitivt hade det var hans fru "Billan" om vi ska räkna in en dam i alla förslag.

Link to comment
Share on other sites

Ja ser man filmer nu från när Torgny var vass så ser det ju ganska bedrövligt ut, tex åkte han ju nästan aldrig på treans växel. Men med den tidens mått så var väl hans teknik nästan "fulländad". Idag tycker Hellner har en fantastiskt fin skateteknik
Link to comment
Share on other sites

Var det inte så att Molle aldrig växlade sida? Alltså körde med samma hängsida hela tiden.

Man bör vara lika bra åt båda hållen för att vara fulländad tekniker.

Läst någonstans att väldigt få som "byter sida" i världseliten.

Teknik tycker jag handlar om flytet ich träffen i åkningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...