MataHari Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Kan man generellt säga att det vid en viss temperatur är bättre att bara köra med lågflour, eller är det alltid så att man får bättre glid då man sätter på Högflour? Och Flourpulvret? Vid vilka temperaturer(luftfuktighet, eller annat som spelar in...) är det värt att lägga på DYRPULVRET??Har provat köra med pulver på flera seedningslopp samt även på flera Vasalopp, men ibland har jag haft skitdåligt glid i förhållande till andra som jag vet INTE har använt pulvret. Finns det nån "nycel" till en framgångsrik glidvallning???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas T Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Finns det nån "nyckel" till en framgångsrik glidvallning????Lär dig din fästzon. Har man inte koll på sin fästvallning kvittar det nästan vad man har för glidpreparering. En stålsicklare som vallat lagom långt med fästet glider med lätthet ifrån en "KINGARNAS KINGKING-pulvervallning" som har fästvallan 1 cm för långt fram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Vad gör man om man vill korta ner fästytan 5 cm? Blir ju en ruggad yta där de borde suga glid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcream Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Vad gör man om man vill korta ner fästytan 5 cm? Blir ju en ruggad yta där de borde suga glid?Undrar samma sak. Är det slipa om som gäller ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
OJ Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Kan man generellt säga att det vid en viss temperatur är bättre att bara köra med lågflour, eller är det alltid så att man får bättre glid då man sätter på Högflour? Och Flourpulvret? Vid vilka temperaturer(luftfuktighet, eller annat som spelar in...) är det värt att lägga på DYRPULVRET??Har provat köra med pulver på flera seedningslopp samt även på flera Vasalopp, men ibland har jag haft skitdåligt glid i förhållande till andra som jag vet INTE har använt pulvret. Finns det nån "nycel" till en framgångsrik glidvallning????En förklaring på att du inte lyckats med pulvret kan vara temperaturen på järnet mycket viktig när man lägger pulver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
multigrade Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Andreas T: Vilka belägg har du för att en stålsicklare med lätthet glider ifrån en som har pulvervallet enligt konstens alla regler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TV-åkaren Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Hej! Jag håller med Andreas T. Längden på fästzonen är den viktigaste glidegenskapen. (Rackarns vad känsligt det är att använda ordet som börjar på stål- och slutar på -sickling...) /TV-åkaren :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikS Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Andreas T: Vilka belägg har du för att en stålsicklare med lätthet glider ifrån en som har pulvervallet enligt konstens alla regler?Var ju inte ens det han skrev... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet2 Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Kan man generellt säga att det vid en viss temperatur är bättre att bara köra med lågflour, eller är det alltid så att man får bättre glid då man sätter på Högflour? Och Flourpulvret? Vid vilka temperaturer(luftfuktighet, eller annat som spelar in...) är det värt att lägga på DYRPULVRET??Har provat köra med pulver på flera seedningslopp samt även på flera Vasalopp, men ibland har jag haft skitdåligt glid i förhållande till andra som jag vet INTE har använt pulvret. Finns det nån "nycel" till en framgångsrik glidvallning????Gränserna är naturligtvis något flytande. Varmare än -5 så går alltid pulver mkt bättre, undantaget kan vara torr snö på nån alptopp. Mellan -5 och -12 så går oftast pulver bättre. Kallare än -12 så är pulver bättre vid hög luftfuktighet, men skillnaden mot HF/LF är bra mycket mindre. Om det är skitigt i snön eller ett långt lopp så är pulver att föredra. Speciellt i lite grövre kall snö så funkar LF-paraffiner ofta mkt bra, typ tunneln, oftast bättre glid i test mot pulver men pulvret vinner i längden. Pulver kan vara lite segt dom första kilometerna men om det inte funkat för dig så har du förmodligen värmt det för lite (menar inte att du ska värma länge utan kort tid och riktigt varmt) eller borstat för lite. En annan miss är om du värmer pulver på kalla skidor, dom ska hålla innetemperatur, ingen utomhusvallning alltså. Slutligen så ska du ju ha bra skidor också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.