Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vätskebälte?


XC64

Recommended Posts

Jag ska åka mitt första VL i år och har *massor* med frågor. När jag läser tips om mat och dryck under loppet tipsas det om att man ska dricka regelbundet (upp till var 15:e minut) vilket ju kräver att man har vätska med sig.

Funkar vätskebälte med lösa flaskor eller finns risk att det fryser? Har även sett väskor med inbyggd isolerad behållare. För att dricka måste man då ta av sig väskan och, skruva av korken (utan att tappa den!). Funkar det verkligen under färden? Har även sett "hölster" med tillhörande isolerad flask som verkar bra. Just den modellen (Salomon) hade dock en minimal förvaringsväska. Inte plats för några Energy Bars där inte. Någon som vet en bättre modell?

Hur funkar det att fylla på vätska i flaskorna/behållarna under loppet, kan man få hjälp med det vid vätskekontrollerna? Känns som att det kommer att vara ganska pyssligt annars.

Link to comment
Share on other sites

Har haft med, isolerat, vätskebälte på huvuddelen av mina lopp, men inte druckit speciellt mycket av det medhavda. Håller med Anl att för att för många är det OK att dricka bara på kontrollerna. Åtminstone från led 3 och 4. Längre bak håller man ju på lite längre tid så där kanske behovet ser annorlunda ut.
Link to comment
Share on other sites

Jag blev mycket hungrig på mitt första Vasalopp, antagligen inte tillräckligt mycket till frukost. Jag blev också mycket töstig. Jag drack 3-5 muggar vid varje kontroll och åt bullar från Mångsbodarna till Eldris.

Jag hade inte med mig någon dricka men ett par energy bars.

 

Nu äter jag mer till frukost, tar med en stor dubbelmacka av långt danskt rågbrödtill starten och äter innan startskottet.

Dricker 2-3 muggar per station och klarar mig bra på det, ingen extra dricka i vätskebälte eller så.

Inga bullar längre men en Vitargo Caramel energy bar i Hökberg och så brukar man få någon gel på slutet. Jag rekommenderar gel, den ger turbokick när man är slut i alla depåer.

 

Jag tycker att du ska ta med dig dricka om du vill, men det fryser lätt om det blir kallt och för de flesta så finns det gott om tid att dricka på kontrollerna.

Energy bars är nog bättre än bullar, men pröva innan så att magen inte reagerar fel...

Gel kan annars också vara bra att ha med sig så att man kan ta det när det behövs.

 

Möjligtvis vill man förstärka med något annat än bullar men dricka tycker jag att man bara behöver ta med sig om man vill spara tiden i stationerna d v s hoppa över stationerna och vinna placeringar istället. Och där vill jag stanna och prata med funktionärerna, en god del av Vasaloppstämningen finns på kontrollerna.

 

Lycka till, drickan är nog det minsta problemet.

Link to comment
Share on other sites

Knappen nämner en väldigt viktig sak: det allra viktigaste är att du både före o under loppet äter och dricker sånt som håller magen på gott humör. Det är riskabelt att äta/dricka sånt som du inte redan provat - att ha ont i magen och inte få i sig nåt mer är klart sämre än alla andra alternativ.

 

Får du ont i magen av sportdryck? Trivs du med att åka med full mage (vissa hatar att tävla hungriga, andra kan inte ta i med mat i magen)? Får du spykänsla av kaffet i Oxberg, eller som jag en kniv i tarmarna när jag bjuds på dextrosol? För vissa är bullar bättre än energy bars, för andra tvärtom. Är magen lugn o glad kan du fortsätta att stoppa i kolhydrater hela vägen, men om du måste spy i Hökberg tappar du mycket.

 

Vätskebrist är inte bra. Skvalpig mage och fem kiss-stopp är inte heller så bra.

Link to comment
Share on other sites

Spelar nog inte så stor roll vad man käkar eller dricker...bara man har testat det innan träning och tävling.

 

Själv kör jag alltid på sportdryck mixat med blåbärssoppa. Träning som tävling.

Sedan kan det blandas i en liquid eller gel i drycken för att slippa krångla med det under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...