Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickling i medelpadstrakten?


mikaelengstrom

Recommended Posts

Läst lite om detta fenomen som verkar vara väldigt populärt.

Då jag inte har något som helst intresse av valla skulle det vara helt underbart och om det samtidigt skulle gå att köra Vasan på det är det guld värt. Kollat med ett par sportaffärer men de visste inte om någon.

 

Så, är det någon som är duktig på detta i området? Är inge sugen på att köpa en och försöka mig på det själv så vi kanske kan komma överens om något!

Link to comment
Share on other sites

Läst lite om detta fenomen som verkar vara väldigt populärt.

Då jag inte har något som helst intresse av valla skulle det vara helt underbart och om det samtidigt skulle gå att köra Vasan på det är det guld värt. Kollat med ett par sportaffärer men de visste inte om någon.

 

Så, är det någon som är duktig på detta i området? Är inge sugen på att köpa en och försöka mig på det själv så vi kanske kan komma överens om något!

Att det går att åka Vasaloppet på ett bra sätt så är klart bevisat på alla möjliga sätt inte minst av alla vittnesmål här på forum. Exempelvis har ju jag, en lätt överviktig inte allt för vältränad gubbe, numera åkt 11 Vasalopp/öppna spår på detta sätt . Se min tråd "tre Vasalopp på samma sicklade skidor" så får du mer detaljer. Min medeltid under dessa lopp ligger på si så där 6.15-6.20 och några lopp har avverkats under 6 timmar så sunda förnuftet säger att jag inte kan ha haft dåligt glid. Detta kan du rapportera till din sportaffär,

Jag är övertygad om att de känner till detta exempel, eftersom det är så känt på skidforum och annorstädes och man kan därför fråga sig varför de inte talar om det.

Dessutom är det suveränt för träning, att aldrig behöva valla och alltid ha superbra glid på det sätt jag som typisk motionär definierar detta begrepp.

Link to comment
Share on other sites

"Exempelvis har ju jag, en lätt överviktig inte allt för vältränad gubbe"

 

Lars-Erik!

Åker man så många lopp så fort som du gör så är man bra tränad. Den dan jag kör lika fort som dig skall jag spika fast diplomet på ytterdörren så det syns i hela kvarteret!

Link to comment
Share on other sites

"Exempelvis har ju jag, en lätt överviktig inte allt för vältränad gubbe"

 

Lars-Erik!

Åker man så många lopp så fort som du gör så är man bra tränad. Den dan jag kör lika fort som dig skall jag spika fast diplomet på ytterdörren så det syns i hela kvarteret!

Allt är relativt. Jag åker ju ganska mycket ihop med flera från skidforum som också är motionärer eller i några fall elitmotionärer. Och jag är definitivt en bland de sämsta av dessa. T.ex. vid mina Rullskidåkningar med Rotebromaffian är jag den som får släppa först när farten skruvas upp. Men det är inte det som är grejen.

* Det är istället att det går utmärkt att åka Vasaloppet på stålsicklade skidor på bra tider även om man är typisk motionär som jag, numera 65 årig gammal gubbstrutt. Och det oberoende vad de säger i din och andra sportaffärer.

Link to comment
Share on other sites

Själv är jag en tjugo år yngre gubbstrutt som kämpar för att komma ner i dina tider, hoppas jag klarar det innan jag blir 65.

 

Att åka 9 mil på 6 timmar är i mina ögon en väldigt bra tid, om man sen gör det två dar i rad så är det en bragd, jag vet själv hur man mår dan efter ett Öppet spår.

Du får bjuda in Rotebromaffian på 2 Öppna spår så kanske dom inte kör så fort längre.

 

Då det gäller stålsicklade skidor så håller jag med. Frågan är om inte glidvallan borde försvunnit tillsammans med träskidorna. Om vallan försvunnit hade kanske skidtillverkarna vidareutvecklat belagen till en ännu bättre yta än vad det är idag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...