Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Uppladdning inför ett lopp


Offa

Recommended Posts

Hur laddar ni upp dagarna innan seedningsloppen eller vasaloppet?

Är det kolhydratladda som gäller (minska intag av kolhydrater och itakt som det närma sig så ökar man)

Kör ni med vitargo eller bara pasta? tränar? vilar?

 

 

Själv har jag kört 2 lopp redan iår, och på söndag blir det ett till.

Jag försöker köra så att man tränar lördag (långpass skidor), söndag (innebandy), onsdag (styrka med intervallpass kondition).

På torsdag kvällen sätter jag i mig första flaskan vitargo och dricker sedan 2 st på fredagen samt lördagen varvat med vanlig husmanskost.

vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ingen speciell laddning...inför seedningsloppen... Försöker bara äta mig mätt varje gång jag äter...sedan blir det något gott på kvällarna...lite chips och sånt...

Tycker dock en ordentlig frukost på morgonen är viktigast... Det rör ju sig bara om 2-3 timmar.

Ingen större skillnad inför vasaloppet. Bara äter lite mer och lite oftare...

Link to comment
Share on other sites

Började vätskepåfyllning i morse och även mer kolhydratrik mat under dagen. Vitargo tycker jag smakar rätt läskigt och Enervits senaste uppfinning tyckte jag var ganska dyrt.

 

Tänkte testa Australiska metoden enligt Enervittråden nedan (3 min på max). Detta lät som en intressant teori och får ersätta mitt planerade korta väckningspass på lördagsmorgonen.

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=45178#p45178

 

Jag ville egentligen provat en rejäl urladdning men det fanns inte tid till det och jag vill inte göra det för tätt inpå söndagens lopp.

 

I tidigare inlägg har det rekommenderats en kolhydratfattig frukost på tävlingsdagen för att ställa in kroppen på att bränna fett. Är det korrekt även om man kolhydratladdar eller ska man använda tävlingsdagens morgon till att äta kolhydrater?

 

Hur mycket fettbränning får man på ett lopp på 3-3,5 tim? Jag har fått för mig att glykogenförråden räcker max 2 tim så det torde finnas behov av att bränna fett. Kan kroppen tillgodogöra sig energin från sportdryck och gel?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...