Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålborstning ger sämre yta!


Knutas

Recommended Posts

När jag tittar på belaget i microskop så har jag mer "microhår" efter borstning med stålborste (Red-Creek, Fin) än efter enbart stålsickling!

Sedan kan jag få till en blank och fin yta ändå, genom efterföljande arbete med fiberduk och nylonborste.

 

Jag är övertygad om att microhåren är den största enskilda parametern som avgör hur bra det glider! (efter fäsvallans bromsande effekt förstås). Därför känns det inte optimalt att stålborsten ger microhår!

 

Har någon erfarenheter kring detta?

Link to comment
Share on other sites

När jag tittar på belaget i microskop så har jag mer "microhår" efter borstning med stålborte (Reed Creek Fin) än efter enbart stålsickling!

Sedan kan jag få till en blank och fin yta ändå, genom efterföljande arbete med fiberduk och nylonborste.

 

Jag är övertygad om att microhåren är den största enskilda parametern som avgör hur bra det glider! (efter fäsvallans bromsande effekt förstås). Därför känns det inte optimalt att stålborsten ger microhår!

 

Har någon erfarenheter kring detta?

Det är därför Primateria har gjort dyra stålborstar, mjuk som sammet åt ena hållet. Den gillar jag, sedan så stämmer det inte för mig att man får lyster efter några sekunder bara (lyster tolkar jag som mikrohårfritt). Själv kör jag ett par minuter, efter det blir det lyster.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...