Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

100 meter skidor


jarna

Recommended Posts

Har sett att ett gäng herrjuniorer från Mora Skidgymnasium har som projektarbete att arrangera en 100 meters sprint på vasaloppsupploppet dagen innan det stora loppet. Kanske inte något för långloppsåkarna härinnne på forumet, men det är en rolig ide som borde kunna utveckla skidåkningen lite till. Man får hoppas på att det blir ett bra arrangemang med mycket publik. Info om tävlingen finns på: http://upploppssprinten.blogg.se/ Såg även nyss att grabbarna fixat Roberto Vacchi som speaker till arrangemanget. Såg även i arrangemangets grupp på Facebook att några kändisar anmält intresse för loppet, Johan Edin, Calle Halfvarsson och självaste Robin Bryntesson.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Resultat saxat från längd.se:

 

Resultat Finaler

 

Herrar:

 

1. Adam Johansson, IFK Mora SK

2. Robin Bryntesson, Sollefteå SK

3. Johan Edin, Kovlands IF

4. Karl-Johan Westberg, Borås SK

 

Damer:

 

1. Marie Jonsson, Korsnäs IF

2. Maria Nordström, Gävle SK

3. Isabella Dannberg, Storviks IF

4. Malin Hansson, IFK Mora SK

 

Sku va kul att veta vilka tider de åkte på!? Har nån tiderna?

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att det kördes "världrekordförsök" på 100m som någon slags "pausunderhållning"/jippo på Ullevi för några år sedan (2005 tror jag). Vi var där och kollade och jag har en känsla av att Björgen var snabbaste tjej på runt 13 sek, men jag minns det otroligt vagt och hittar ingen info på google så kanske har jag drömt det.

 

Har i alla fall för mig att tiderna var betydlig sämre än för löpning, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det nog tar lite längre tid att komma upp i maxfart på skidor och dessutom har inte åkarna tränat för distansen, startsnabbhet osv.

 

[edit:] Det var alltså under en världscupsprint som gick på Ullevi...

Link to comment
Share on other sites

Johan Edin vann kvalet på 12,0 sek, Brynte var 2:a på 12,5 och Adam hade 12,7 sek.

 

Maria Nordström hade bästa damtiden höga 14 och var enda dam under 15 sek.

 

I finalen tror jag tiderna blev ännu lite bättre när åkarna matchade varann.

Link to comment
Share on other sites

Johan Edin vann kvalet på 12,0 sek, Brynte var 2:a på 12,5 och Adam hade 12,7 sek.

 

Maria Nordström hade bästa damtiden höga 14 och var enda dam under 15 sek.

 

I finalen tror jag tiderna blev ännu lite bättre när åkarna matchade varann.

Ok! Tack. Var det exakt 100m och är vasaloppsupploppet helt platt? Är osäker men har för mig att det inofficiella världsrekordet ligger på 12,48. Om det stämmer åkte de ju jättebra!

Link to comment
Share on other sites

Johan Edin vann kvalet på 12' date='0 sek, Brynte var 2:a på 12,5 och Adam hade 12,7 sek.

 

Maria Nordström hade bästa damtiden höga 14 och var enda dam under 15 sek.

 

I finalen tror jag tiderna blev ännu lite bättre när åkarna matchade varann.[/quote']

Ok! Tack. Var det exakt 100m och är vasaloppsupploppet helt platt? Är osäker men har för mig att det inofficiella världsrekordet ligger på 12,48. Om det stämmer åkte de ju jättebra!

Arrangörerna hade mätt upp sträckan med måttband så längden borde vart exakt. Om sträckan lutade vet jag inte men ingen synlig lutning fanns då starten var efter upphöjningen vid "Klockstapelsrondellen".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...