Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

reflektioner om avgifter


esset1

Recommended Posts

Stort spann i startavgifterna på några långlopp som är aktuella;

Från 350 kr ner till 100 kr(i ordinarie startavgift) om man jämför de dyraste värmdöloppet, Wadköping och Orsa Grönklitt med billigare Lindmans och Södertäljeloppet.

Lika mycket jobb men många procent i skillnad.

Nu är det inget problem då det är fullt på de flesta av dessa lopp hur som helst. Men intressanta skillnader.

Link to comment
Share on other sites

Det är knappast någon som arrangerar längdskidtävlingar för att berika sig själv i alla fall.

 

Men det beror nog på ifall inställningen är att arrangemanget bara ska gå runt eller om det ska bidra till att möjliggöra någon vettig verksamhet i klubben under resten av året, såsom ungdomsverksamhet o.s.v.

 

Att Vasaloppet är så dyrt, trots alla sponsorer, beror nog på att det försörjer idrottsrörelsen i en hel region. Klubbarna ställer upp med massor av idéell arbetskraft och får del av intäkterna som går in i klubbverksamheten.

 

Nacka-Värmdö SK gör fantastiskt mycket för att popularisera och vitalisera längdskidsporten inte bara i hemkommunerna utan i hela Stockholmsregionen. Just därför ställer jag klockan på ringning 06:00 imorgon för att göra ett drygt dagsverke som funktionär på Värmdöloppet.

Link to comment
Share on other sites

Tydligt är att det inte finns någon samvarians mellan startavgift och arrangemang. Servicen kan vara väldigt bra på ett billigt lopp samtidigt som ingenting fungerar på ett dyrt lopp. Inte heller är de stora anrika klubbarna bättre än andra på att arrangera lopp, snarare tvärtom, sådan är i vart fall min erfarenhet. Personligen tror jag att det beror på att dom fokuserar mer på elitåkarna och inte bryr sig lika mycket om motionärerna som de mindre klubbarna.
Link to comment
Share on other sites

Nog måste det väl bli en slant över om man arrangerar ett långlopp. Om vi tar en avgift på 250 kr som är ganska vanligt, så för varje 100 startande blir det brutto 25000 kr. Jämför en tävling i traditionell skidåkning, där startavgiften är reglerad centralt till 110 kr för vuxna och 70 kr för ungdomar. I sådana tävlingar är det numera vanligt att startantalet knappt når upp till 100 och följdaktligen är det inte lika stor ekonomi att arrangera dessa tävlingar som långlopp. Jag har all beundran för arrangörer av denna typ av tävlingar, då nettot knappast blir så stort normalt sett.

 

Personligen tycker jag att om man skall betala ur egen ficka finns det en smärtgräns, där man överväger att ej ställa upp pga kostnaden och i mitt fall är det 160 kr (dvs samma som entreavgiften till dansarrangemang). Jag tycker det var synd att Hålliform-loppen försvann, där det var låga avgifter och mer upplevelse än tävling. Dessa lopp var inkörsport för en del att prova på längdåkning under tävlingsliknande former och en bra rekryteringskälla.

 

Men så snart ett lopp skaffat sig status på marknaden, kan i stort sett nästan hur höga avgifter som helst tas ut, folk betalar ändå. "Lågprislopp" kunde använda sig av det i sin marknadsföring för att locka fler att ställa upp.

Link to comment
Share on other sites

7-mila i Väterbotten har en ide om att styra till föranmälan genom att ha höga efteranmälningsavgifter. Man kan förstå iden men det blir väldigt märkligt och stoppar nog upp en hel del spontanåkare. Speciellt för de kortare sträckorna, t.ex. 23 km känns det mycket dyrt att betala över 400 kr. För ett sådant lopp är min smärtgräns paserad med råge.

 

Start Vindeln - 70 km 425 kr, efteranmälan 625 kr

Start Botsmark - 40 km, 325 kr efteranmälan 525 kr

Start Åkullsjön - 23 km 275 kr, efteranmälan 425 kr

Start Överklinten - 14 km 150 kr, efteranmälan 225 kr

Link to comment
Share on other sites

Intressant med avgifter. MTB ritt i norge koster ofta 500-800 Nkr och då behöver man också betala 200 kr i engångslicense eller ha årslicense. Ritten är ändå ofta väldigt populära. Är en del klagomål på att det är dyrt men de flesta betalar bara.

 

Tror motionslopp är en vara som inte har något naturligt pris. Folk betalar vad det kostar och priset bestäms mycket av priset på andra lopp.

 

Ett MTB ritt i norge som koster 350 (och som derför koster 550 för de flesta) anses som billigt. Her anses 350 kr som dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...