Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Topplyft (sk "spret") på Fischer RCS Plus.


MSO

Recommended Posts

Jag har kittat med ett par Fischer RCS Plus 207 och luftat dom lite i spåret. Utplockade av kunnigt folk med 64 cm utmätt spann. Klisterzon 6-7cm kortare. Känns lagom.

 

Jag grundpreppade minutiöst några timmar med stålsickel, borstar och riller (rak) + ett favoritparafin jag brukar grunda med (Briko gul, egentligen ett alpinvax, men bra för ändamålet.) Toppade inte med flour, utan nöjde mig med basprepp. Besiktning av belaget med både lupp och mikroskåp för att säkerställa finishen. Såg sjukt bra ut och jag var enormt nöjd med resultatet.

 

Preppade mina gamla skidor, ett par Fischer RSC, så identiskt jag kunde för att ha dessa som referenspar. Dessa har alltid glidit bra. 17 år gamla, aldrig varit i närheten av en stenslip. Stålsicklades redan 1993, lååångt före Kuzmins idéer kom ut i ljuset. (Jag har alltid kört stålsickel + riller + glidvalla).

 

Förhållandena vid testet sen var ca -3 grader och en vecka gammal fast snö med fina spår.

 

 

Resultat:

RCS:en gled tyvärr märkbart sämre än de gamla skidorna. Konfunderad. Jag hade ändå vallat kort och tunt för att inte ställa till glidtestet. Det var ju inte riktigt meningen, och inte vad jag hade väntat heller. Jag ville liksom visa att de var bättre och motivera mitt nyköp. Det var de inte. Det kanske är så att jag behöver "åka in"skidorna, men det känns ändå inte troligt. Mikrobesiktningen av belaget säger att det inte finns mer att göra med finish och mikrohår, iaf inte med den utrustning jag har tillgång till. Det ser redan stört fint ut.

 

 

Jag noterar dock att spetsarna "spretar" när jag trycker ihop spannet. Ganska mycket faktiskt. Ser luft emellan ungefär 15 cm längre än till den punkt som ser ut som den naturliga anläggningspunkten. Det gillar jag inte. Glömde kolla detta vid köp. Mina RSC, dvs mina gamla skidor, spretar inte. Inte ett dugg.

 

 

Det leder fram till mina frågor som jag vill lufta med forumpanelen:

1. Vad är normalt "toppspret" på ett par RCS plus?

2. Kan det vara detta som gör att jag inte får till glidet?

3. Kommer jag nånsin få till glid med detta par....? (mest den som känns lite obekväm)

 

 

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Spanniniterad tiprocker typ, om man snackar alpinspråk.

Alltså att framänden lyfter från snön när man ställer sig på skidan.

 

Det är fullt möjligt att det är enligt designtanken. Det är det jag undrar. Jag trodde bara det var wet-skidan som hade denna "feature".

 

På skidor för mjukare snö är idén att framänden inte ska bromsa genom att "ploga" framtill. För hårdare spår känns det dock som det hindrar riktigt superglid pågrund av att det minskar glidytan.

Link to comment
Share on other sites

Allting är relativt sägs det och det gäller väl även "toppspret"

 

Tycker att 15cm låter otroligt mycket och mina tankar förs genast till mina egna skidor. Hade ett par favvo RCS där jag lyckade med konstycket att göra en stoppsladd över grus med fula tvärgående repor över belaget. De lämnades in för slipning och sedan dess är skidorna kassa. De har mycket "toppspret" och min uppfattning är att "toppspretet" ökade av den massiva slipningen (med tunnare belag som följd)

 

I det före du beskriver ska ju skidan ha lite toppspret, sägs det, men som sagt, 15cm låter mycket.

Link to comment
Share on other sites

Det är toppspret på mina RCS Plus och på andra par jag sett. Jag tror att det ska vara så, och mina skidor glider bra!

 

Fischers fabriksslip brukar vara bra. Synd att du sicklade bort den. Jag har gjort samma misstag på ett par skidor, vilket jag ångrar.

Tja... Jag hade väl kunnat åka ett tag på den, men jag vet ju att jag ganska snart hade gett mig på belaget ändå...

 

Jag brukar inte ha problem med att få till bra glid. Jag tror faktiskt ingen (som i ingen) har glidit om mig på några år faktiskt, medan det känns jag har passerat tusentals nedför under långloppen. Är det nån runt mig som glider lika bra blir jag alltid konfunderad och tycker nästan att jag misslyckats... Inte van vid detta... ;-)

 

Tänk om jag iom mitt nyförvärv blir en i mängden och får kliva av från glidfantomstronen... Hemska tanke.

 

Närå, det verkar ju vara standard med lite lyft på RCS:en. Jag kanske har marginellt mer än medelparet, men .. jag har nu klämt på ett tiotal par hos polare och handlare sen i lördags. Alla är ungefär som mina ändå. (Skillnaden mot mina referensskidor är stor på samtliga skidor).

Link to comment
Share on other sites

Allting är relativt sägs det och det gäller väl även "toppspret"

 

Tycker att 15cm låter otroligt mycket och mina tankar förs genast till mina egna skidor. Hade ett par favvo RCS där jag lyckade med konstycket att göra en stoppsladd över grus med fula tvärgående repor över belaget. De lämnades in för slipning och sedan dess är skidorna kassa. De har mycket "toppspret" och min uppfattning är att "toppspretet" ökade av den massiva slipningen (med tunnare belag som följd)

 

I det före du beskriver ska ju skidan ha lite toppspret, sägs det, men som sagt, 15cm låter mycket.

Det handlar om storleksordningen 15 cm. Det är ju lite svårmätt och subjektivt, framförallt fram mot böjen.

 

Jag kan kolla om jag kan mäta upp och posta en bild vid tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...