Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mattila


madhouse

Recommended Posts

Igår när Mattila ski marathon avgjordes var det skidåkning när det är som bäst. Sol från klarblå himmer, fyra minusgrader, fina spår, bra glid och fäste på skidorna.

 

Loppet gick bra, fast jag är inte van den tuffa terrängen som det bjuds på, backarna är långa!

 

Jag är nöjd med loppet, fast det blev lite för långt efter segraren så jag tror inte jag kommer fram något led i Vasaloppet med hjälp av denna tävlingen. Men det var bra för kroppen med en tävling så nästa lopp kommer gå bättre.

 

Var det fler från Skidforum i Mattila?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte oxå. Riktigt fint både väder och spår! Det är precis så ett lopp ska vara! Dock är det inte riktigt min sorts bana med all uppför på en gång. Kör gärna intervaller med backar då o då. När man väl var uppe var det ren njutning att åka! Hann tom se lite av omgivning och utsitkt! Gick ok ändå. 34:e plats är inte fy skam iaf :)
Link to comment
Share on other sites

Jag åkte på 2,25. Kan det räcka till startled 3 eller?

Har en känsla av att standarden på åkarna var bättre i år än vanligt. Har varit runt plats 20 när jag varit i samma form för några år sedan.

 

Jag tycker ärligt talat att det är lite roligt med backarna i Mattila, istället för den allt för vanliga rälsen som finns i allt för många lopp. Det är en härlig känsla när man är stark och orkar ta backarna på andra varvet. Tyvärr var det väl inte riktigt så i år....

 

Lite synd att dom inte kan dra åtminstone tre spår riktiga spår i början av loppet. Det blev en riktig propp i starten igår.

 

På de lättare stakåkningspartierna tyckte jag det var jobbigt att gå ut i annat spår för att köra om. Inte för att det var trångt, utan att det kändes som det behövdes ordentligt mycket mer kraft för att öka farten lite i spåret brevid än att ligga kvar i rygg på en åkare. Även om man tyckte att åkaren höll ett för lågt tempo. Någon som kände lika?

Link to comment
Share on other sites

Igår när Mattila ski marathon avgjordes var det skidåkning när det är som bäst. Sol från klarblå himmer, fyra minusgrader, fina spår, bra glid och fäste på skidorna.

 

Loppet gick bra, fast jag är inte van den tuffa terrängen som det bjuds på, backarna är långa!

 

Jag är nöjd med loppet, fast det blev lite för långt efter segraren så jag tror inte jag kommer fram något led i Vasaloppet med hjälp av denna tävlingen. Men det var bra för kroppen med en tävling så nästa lopp kommer gå bättre.

 

Var det fler från Skidforum i Mattila?

Åkte inte själv men var där och langade dricka. Bra glid, säger du: Vad hade du vallat med?

 

Jag vallade åt sambon och fick höra att det hade gått trögt. Skidorna var torra framför och bakom fästzonen. Hade lagt BWLF och FC7 på det. Skulle kanske ha haft ett riktigt hårt paraffin och skippat pulvret, men det skulle ju ha varit ca -5 hela natten enligt prognosen. Nu var snön riktigt kall och luftfuktigheten låg.

 

Tycker själv att Mattila är bäst som åskådare. Gillar inte den långa stigningen.

Link to comment
Share on other sites

Åkte inte själv men var där och langade dricka. Bra glid, säger du: Vad hade du vallat med?

 

Jag vallade åt sambon och fick höra att det hade gått trögt. Skidorna var torra framför och bakom fästzonen. Hade lagt BWLF och FC7 på det. Skulle kanske ha haft ett riktigt hårt paraffin och skippat pulvret, men det skulle ju ha varit ca -5 hela natten enligt prognosen. Nu var snön riktigt kall och luftfuktigheten låg.

...

Jag körde med Skigo HF blå och C105. Hade bra glid. Ingen som gled ifrån mig där jag var iaf!

Link to comment
Share on other sites

TT, med tanke på din förmodade sambo`s tid & placering borde inte glidet varit alltför dåligt eller...

 

Själv hade jag alltför mycket V40 under vilket tog väldigt mycket av glidet.

 

Förövrigt tycker jag Mattila har en varierad och bra bana med blandning av lite längre stigningar varvat med stakpartier.

 

\ K

Link to comment
Share on other sites

TT, med tanke på din förmodade sambo`s tid & placering borde inte glidet varit alltför dåligt eller...

Nja, allt är väl relativt. Hon jämförde sig med de som var runt omkring och tyckte att många hade bättre glid. Glidytorna var också väldigt torra och gråvita efteråt, så helt lyckad var väl inte min vallning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...