Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kramp!


JORÅSÅATT

Recommended Posts

GT-Tabletter? Vad är det och var köper man sådana?

Fick kramp i magmusklerna igår dagens lopp' date=' hur kunde detta hända? har aldrig hänt innan.[/quote']

Kan rekomendera dessa, använde dessa på ÖS2009 o ÖS2008. Hade ingen krampkäning ens efteråt.

 

www.enervit.se

Blandar man tabletterna i vatten??!! gör du det medans du är i spåret ?

Link to comment
Share on other sites

GT-Tabletter? Vad är det och var köper man sådana?

Fick kramp i magmusklerna igår dagens lopp' date=' hur kunde detta hända? har aldrig hänt innan.[/quote']

Kan rekomendera dessa, använde dessa på ÖS2009 o ÖS2008. Hade ingen krampkäning ens efteråt.

 

www.enervit.se

Blandar man tabletterna i vatten??!! gör du det medans du är i spåret ?

Nix, suger på dem bara. Har aldrig fått kramp när jag haft tabletterna men har heller inte provat att köra länge (>2 tim) utan.

Kramp fick jag inte förrän i bilen på väg hem igår. Flera timmar efter målgång.

Link to comment
Share on other sites

Kramp får man oftast för att musklerna inte är vana vid ansträngningen. Det går alltså att träna bort de flesta krampkrämpor. :)

Åkte 20 mil på skidor och 2 seedningslopp innan loppet igår. Ändå fick jag kramp i magen som jag aldrig någonsin har fått innan (åkt vasan -08, -09). Däremot fick jag kramp i armarna på förra årets vasa. Men jag får testa dom där tabletterna detta året.

Link to comment
Share on other sites

Kan även bero på salt brist...så antingen så käkar du GT-tabletter eller så försöker du få i dig lite salt.

Viktigt är att man inte dricker för utspädd sportdryck...för då pissar man ut viktiga salter.

 

Men tror inte det finns någon riktig förklaring på varför man får kramp och vad som verkligen hjälper...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har också haft stora problem med kramp, speciellt under långlopp. Mitt recept är att äta magnesium regelbundet ca en vecka före långloppet, ta en GT-tablett vid varenda kontroll, dricka ordentligt med sportdryck och buljong och ta gel först mot slutet av loppet. Har upplevt att jag lätt fått kramp en stund efter att ha tagit gel. Vet inte om det beror på att gelen suger vätska ur kroppen eller om det beror på att jag pressar musklerna det där ”lilla extra”.

Mardrömscenariot var när jag fick kramp i höger vad. Ställde mig då och strechade vaden i en liten nerförsbacke samtidigt som jag sakta gled, vips blev trycket för tungt i vänster lår vilket ledde till kramp även där. Vek mig dubbelt av smärta vilket ledde till kramp i magmusklerna :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever alldeles för ofta kramp så jag skickar med lite personliga erfarenheter från mig.

 

Föst och främst så hjälper träning!

Bättre tränad ger mindre kramp!

 

Sedan så vill jag beskriva när jag upplever att krampen är nära...

1. När jag är trött, d v s på en fredagkväll och arbetsveckan gett alltför få sömntimmar så kan ett kortare pass med medelintensitet ge kramp.

2. När jag har jobbat ett tag på ett längre pass, d v s är muskeltrött. Sänkt puls ger snabbt

en bättre situation (jag brukar se 85% av maxpuls som en gräns).

3. Vätskebrist, om jag inte druckit så mycket så känns krampen närmre, t ex en sommardag med svettning på dagen och sedan ett pass på kvällen utan att tanka vätska i förväg.

 

Artikeln var väldigt intressant eftersom jag har mer explosiva muskler, har en förmåga att jobba på hög puls (smärttröskeln är inte så nära). Så jag ser det som att jag helt enkelt har lätt att köra slut på muskelns kapacitet!

Men då blir min strategi i framtiden att träna mer, dricka måttligt och sova ordentligt innan fysisk ansträngning.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också på överansträngning mer än salt och dryck. Har jag gjort något ovanligt dagarna före tävling (t ex extralångt pass trädgårdsarbete, spacklat en vägg, huggit en massa ved) får jag mycket lättare kramp, oavsett vad jag dricker.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Skulle vilja kolla med er hur ni undviker kramp?

Åkte Wadköpingsloppet igår och fick kramp i båda benen efter ca 30km, tog mig knappt imål!

Tycker att jag drack ordentligt både innan och under loppet.

Har ni några tips eller är det bara mer vätska som gäller?

Jag tror att många som får kramp eller ont i benhinner och har provat på dom vanligaste knepen bör som jag gjorde, äta magnesium under en tid för att upptäcka ett resultat som jag inte trodde existera. Vi som bor i Norrbotten speciellt har för kliniskt vatten utan mineraler mm lider dom flesta ut av magnesiumbrist och kalk. Det första tecknet på det är nervryckningar vid ögat eller får lätt ont i musklerna (träningsverk) Jag kom inte ihåg vem som gav mig tipset men jag har aldrig haft problem sen dess. Jag var skeptisk!

 

Anita

Link to comment
Share on other sites

Spännande. Har aldrig hört att vårt vatten i Norrbotten skulle vara speciellt innehållsfattigt på mineraler och spårämnen....och att denna skillnad ger människorna i Norrbotten kalk.och magnesiumbrist...

Vi kan ju också undra varför vi har kalkbrist mest i hela världen när vi äter mest ost och mjölkprodukter i hela världen. Det är för att vi kan inte tillgodogöra oss kalken i dessa råvaror som önskvärldheten borde vara. Det bästa är om vi kan få det genom vattnet vi dricker här i norr men vi har inte den mineralhalten tydligen. Jag tycker, om allting det stämmer borde man kunna tillföra det i vårat dricksvatten. Det borde ju komma upp i en debatt om det skulle vara på det sättet så att vi människor får veta hur det ligger till. Det här berättade en kostexpert för mig i Luleå när jag var och körde ett gym-pass.

Link to comment
Share on other sites

Spännande. Har aldrig hört att vårt vatten i Norrbotten skulle vara speciellt innehållsfattigt på mineraler och spårämnen....och att denna skillnad ger människorna i Norrbotten kalk.och magnesiumbrist...

Vi kan ju också undra varför vi har kalkbrist mest i hela världen när vi äter mest ost och mjölkprodukter i hela världen. Det är för att vi kan inte tillgodogöra oss kalken i dessa råvaror som önskvärldheten borde vara. Det bästa är om vi kan få det genom vattnet vi dricker här i norr men vi har inte den mineralhalten tydligen. Jag tycker' date=' om allting det stämmer borde man kunna tillföra det i vårat dricksvatten. Det borde ju komma upp i en debatt om det skulle vara på det sättet så att vi människor får veta hur det ligger till. Det här berättade en kostexpert för mig i Luleå när jag var och körde ett gym-pass.[/quote']

Nå, vi kanske tror olika, så jag låter det vara och är nöjd min egen kalk- och magnesiumhalt..

Link to comment
Share on other sites

Som f d geolog med några år i fält även i Norrbotten har jag väldigt svårt att tro att vattnet hos er skulle vara annorlunda än i andra kalkfattiga delar av landet (dvs nästan hela Sverige, eftersom det mesta av vårt sköna fosterland är ganska kalkbefriat). Och även i kalkrika områden tror jag att dricksvattnet som källa till kalk är långt under felräkningshalten, jämfört med det vi får i oss från att äta kött o fisk eller mejeriprodukter.

 

Magnesiumhalten i dricksvatten har jag ingen koll på, men gissar att det delvis samvarierar med kalkhalten. Även där gissar jag att vattnet är en försumbar källa, oavsett var man bor.

 

Att dricka vatten med så höga halter mineraler att det skulle spela större roll än kosten tror jag personligen varken vore gott eller särskilt nyttigt totalt sett, men det ligger långt utanför min kompetens att bedöma.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...