Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Salomon SNS Pilot Equipe Classic-bindning


Magzeus

Recommended Posts

Ngn som har erfarenhet eller kunskap om denna bindning? Jag har tappat sista plastdelen på bindningen (ca 2cm) och funderar på om detta gör ngn skillnad? Antar att den plastbiten skall täcka storleker som är större, än vad?

Har testat att kört utan och kanske inte känner ngn större skillnad. Men det kanske beror på terrängen också... menar om man åker i en brantare backe där man behöver lite mer stöd av bindningsprofilen så att säga...

 

Söker med lykta just nu efter en sådan plastbit men svårt att få tag på detta. Alternativet, köpa nya bindningar för 600kr... ngn idé?

 

mvh magnus

Link to comment
Share on other sites

Söker med lykta just nu efter en sådan plastbit men svårt att få tag på detta. Alternativet, köpa nya bindningar för 600kr... ngn idé?

mvh magnus

Sök lite till så ska du se att snart hittar en, de brukar ligga lite här och var i skidspåren. Tror iofs inte heller att det spelar någon större roll.

Link to comment
Share on other sites

Jag har pratat med Udens Sport AB i Göteborg angående denna bindning. Det är så att Udens Sport byter denna kostnadsfritt, och Salomon tar detta som en reklamation. Nu ligger ju detta ställe ca 12 mil ifrån mig så det är ju inte direkt på vägen men bra respons i alla fall från en sportaffär.

 

Kanske man kan påpeka till en annan sportaffär också... vet inte riktigt vad som gäller när man är återförsäljare för ett märke... borde alla ha detta som praxis då om en sportaffär har detta?

 

I alla fall så finns ju denna möjlighet i alla fall...

Link to comment
Share on other sites

Den här bindningen brukar få mycket kritik för att gå sönder och strula och kag kan bara hålla med. Min ena bindning gick av efter ca 10 mil och åå Engelbrektsloppet förra året fick jag be vätskekontrollen vid mål att hälla varmt vatten på bindningen för att jag skulle kunna komma loss. Men! När bindningen går som den skall är den störstskön och S-Labpjäxan är så skön så man nästan vill ha den på sig i tv-soffan. Så min fråga är om det går att smörja de på något sätt för att slippa att det tränger in blötsnö som sedan fryser.

Någon som har koll på detta, vad skall man använda? Konsistensfett eller tunn silikonolja, var och hur skall man lyckas få in smeten osv...

Link to comment
Share on other sites

HJN: Det är plastbiten på din länk - http://www.polder.se/1/50.0.1.0/299/1/i … 8e3871.jpg - som har lossnar ifrån bindningen.

För övrigt har den funkat felfritt men när man hör allas problem blir man ju lite smått orolig =), just eftersom man skall åka ÖS... då vill man inte ha problem med utrustningen. Räcker med vallningen och alla milen... =)

 

Fundera på det som Wangler skrev om man behöver smörja bindningen? Hittills för mig har det som sagt funkat problemfritt, men har ju åkt sparsamt övriga år (inköpte 2007). Just i år har jag åkt desto mer, väldigt mycket mer (ca 40 mil), men bindningen verkar funka än i alla fall. Sen har jag ju åkt i bra förhållanden, alltså ingen blötsnö vilket var det som Wangler påpekade

... men har idel öra om man behöver underhålla bindningen för att den skall få bättre hållbarhet.

Link to comment
Share on other sites

HJN: Vilken bindning kör du på? Står i valet och kvalet om jag skall byta bindning eller bara köra på med den jag har.

Visst, fattas en bit men kanske inte skall göra så stor skillnad utan den så att säga?!? Dock irriterande...

 

Det är ju inte första gången den har åka av heller. Det skedde faktiskt redan när jag köpte skidorna och hade åkt några gånger som den gick sönder. Men då var ju skidorna nya så jag åkte bara in och fick en ny bindning. Nu är ju skidorna snart 4 år... men det är klart, Udens Sport tar det som reklamation, kanske flera sportaffärer gör...?!?

 

Ngn som har koll på om man får tag på en plastbit vad man skall använda för lim för att limma den mot skidan?

Link to comment
Share on other sites

Nu verkar det ju som om du har Profilbindingen och inte Piloten. Profilen har funnits i över 20 år och är problemfri. Den kan du lugnt köra vidare med. Har själv tappat omnämnda plastbit på en av mina Profilbindnigar och märker inte direkt någon skillnad. Det går att köpa lösa Profil-skenor på sportaffärerna och byta ut den trasiga om man tycker att det är ett problem.

 

Den klassiska Pilotbindning som en del har haft problem med (inte jag, dock) har en rörlig del, en textilrem som är fjäderbelastad och dras in och ut ur bindningen när man åker. Det är där det kan bli problem för vissa. Till nästa säsong kommer en ny klassisk bindning från Salomon, WC-åkarna använder den redan, och det är i princip en omarbetad Profil-bindning.

 

Salomons Pilot Skejtbindning är det däremot inga problem med och den är nog den bästa skejtbindning som finns för närvarande.

Link to comment
Share on other sites

Du har alltså SNS PROFIL?

Det är SNS PILOT som krånglar och om du uppgivit det på telefon så har ni nog helt pratat förbi varandra :) Det är den som man byter ut.

 

Vad har du för strl på pjäxan, går pjäxan mycket urtanför den sista plastbiten? Plastbiten är brottmarkerad för att det ska gå lätt att ta bort för de med mindre pjäxorna så det är bara om du har större storlek som den kanske behövs för att vara optimalt eller snarare se riktigt ut.

 

Lite olja eller liknande på sprinten i pjäxan eller i bygeln i bindningen där sprinten roterar fram och tillbaks uppskattas alltid, speciellt av din omgivning då det annars lätt kan bli irriterande gnissel i nio mil.

 

Andreas han emellan... ;)

Link to comment
Share on other sites

HJN: det är nog så att det sitter mer i huvudet på mig än själva funktionaliten =)

 

Men man vill ju förstås ha en HEL utrustning men om det har betydelse... njaa, efter idag så känns det väl inte alls så. Får väl se när jag tävlar på söndag då Karolinerloppet 42km går av stapeln

 

Checkade skidorna och det finns kontaktyta men frågan är hur hållbart en limning blir?!? Kan man köra vilket 2-komponets lim som helst måntro? Tänkte om det finns 2-komp lim som kan "lösa" upp materialet?

Link to comment
Share on other sites

Jag har monterat om PROFIL-skenor med dubbelhäftande tejp och det sitter bra! (gör ytorna kliniskt rena med T-sprit eller motsv. innan tejpning). Vid något tillfälle hade skruvhålet bak gått sönder, men det höll bra även med bara tejp, utan skruv.

Men det var väl hela skenor, inte bara den lilla biten som du lyckades få fast med dubbelhäftande tejp?

Link to comment
Share on other sites

Jag har monterat om PROFIL-skenor med dubbelhäftande tejp och det sitter bra! (gör ytorna kliniskt rena med T-sprit eller motsv. innan tejpning). Vid något tillfälle hade skruvhålet bak gått sönder' date=' men det höll bra även med bara tejp, utan skruv.[/quote']

Men det var väl hela skenor, inte bara den lilla biten som du lyckades få fast med dubbelhäftande tejp?

Ja, det var en hel skena, men sitter huvuddelen av skenan fast med skruv, så tror jag inte att det blir så stor belastning på den bakersta biten. Var just nere i källaren och tittade på några bindnongar och halva klacken stöder på den skruvade delen (jag har storlek 44). Jag skulle inte vilja limma fast något på skidan med epoxy. Då blir det knepigt den dag man vill montera en ny bindning på skidan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...