Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jag ville ha en kallskida men fick en varmskida. Varför?


Per-Olof

Recommended Posts

Jag ska åka Vasaloppet och har precis köpt ett par Rossignol Exium Classic C3, 198 cm i en butik här i Uppsala. Längden är bra för mig då jag är 167 cm men på skidan finns en märkning Rossignol Fitting System Weight Chart: 43/52. Jag sa till expediten att jag tyckte det var konstigt att skidan var märkt för 43/52 (kg antar jag) och jag väger 68 kg men han sa att jag kunde strunta i viktmärkningen för det hade med klistervallning att göra. Jag sa även att jag ville ha en kallskida och inte en varmskida för jag har läst information om det här på nätet. Nu ser jag här på forumet att C3 är en varmskida och alltså inte vad jag ville ha. Vi prövade även en C2 och då blev spannet för kort och mjukt.

Även om spannet är rätt så innebär det väl att en C3 är mer "svåråkt" än en C2 (allroundmodell) eller kan jag strunta i märkningen av både vikten som skidan är avsedd för och även C1-C2-C3 märkningen och nöja mig med att uppmätningen av spannet mot golvet på sedvanligt sätt blev bra?

Vänligen Per-Olof

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara C1--C3 som avgör utan även viktintervallet...

Huvudsaken är att man orkar trycka ner/inte trycker ner för mycket med sin kroppstyngd.

Gällande ovan....

C3 är mera svår att trycka ner jämfört med en C2 OM de är gjorda för samma viktintervaller vill säga eftersom spannet är högre/styvare på den.

Men tar man tex en C3 skida gjord för lägre vikt än man själv så motvarar det ungefär en C2 skida gjorda för sin viktintervall...osv...eftersom din kroppvikt kommer då att trycka ner C3 skidan lägre än den är ämnad för att gå..dvs på samma nivå som en C2 är ämnad att gå. Ovan är bara något jag hört. Inget jag har dokumenterat på. Kanske ingen klar beskrivning ovan men en indikation...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...