Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Intresse inför Skinnarloppet ?


spicata

Recommended Posts

Hej på er alla!

 

Jag bor här i Malung och ska nu köra både VL och skinnarloppet igen efter en paus på 8 år.

Skinnarloppet blir ett seedningslopp för mig och jag hoppas förstås komma fram till led 4 i VL igen, som på gamla dar, men hur anses banan vara ute i landet, jämfört med andra lopp? Hård, lätt ? eller bara som ett skönt sista test inför vasalopps veckan?

 

Förra året tror jag det var över 1000 deltagare, så ett visst intresse verkar finnas.

 

Med vänliga hälsningar

 

Björn

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Skinnarloppet för första gången i fjor, och jag tyckte att banan var medelhård jämfört med de andra lopp i Sydsverige som jag har åkt. Stråkenloppet och Ulricehamnsloppet i Västergötland har mer kuperad bana, men t ex Idre-Särnaloppet är flackare.

 

Jämfört med Vasaloppet är Skinnarloppet mer kuperat. Jag blev faktiskt tröttast i benen när jag åkte, på Vasaloppet brukar det vara överkroppen som tar mest stryk.

Link to comment
Share on other sites

Tycker banan är ganska lätt. Finns visserligen en del backar men de är rätt korta. Brukar vara en välordnad tävling med relativt gott om plats i spåren i starten. Lite trångt blir det ju de första kilometrarna, men det är trots allt 1000 startande. Har du orken så kan du åka om medåkare utan problem lite längre in på sträckan.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...