Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2010


mollino

Recommended Posts

Som sig bör för alla seedningslopp så kommer här en tråd ägnad Bessemerloppet.

 

Som rookie är jag lite frågande kring framför allt banprofil. Någon som vet något?

Sen är jag naturligtvis intresserad av att få alla andra tips kring tävlingen.

 

Så, "fire-off" ni som har gamla erfarenheter att dela med er av.

Link to comment
Share on other sites

Trevlig tävling , dock har väl seedningsmöjligheterna varit sisådär (dvs. ganska hårda gränser) men i år är ju Tynell med och kör så nu kanske bedömningen blir bättre .

 

Hur som helst så är det ett mycket trevligt lopp att köra så oavsett seedning så tycker jag att det är värt ett besök.

Link to comment
Share on other sites

Kanske börjar bli dags att försöka samla in lite tankar kring vallning. Prognosen just nu säger snö lördag söndag och mellan 10-15 minusgrader.

 

Fäste satsar jag nog på vr40 blandat med rode super

 

På glidfronten känner jag mig dock mer osäker vad jag ska välja. BWLF ensam kan detta vara ett alternativ?

 

På Hornbersloppet med liknande temp och snö dagen innan men ej på tävlingsdagen bladade jag BWLF och Fc7pulver med gott resultat. Kan detta vara ett alterativ även i fallande snö?

 

Eller finns det bättre alternativ än ovan nämnda?

Link to comment
Share on other sites

Nu ska det bli -17 och snöfall...., bästa alternativet är att stanna hemma då, tror jag hoppar över Bessemer, det blir lite för tungt för nära inpå V-loppet, samtidigt som jag känner mig hängig.

 

Om jag skulle åka, CH3 eller CH4, eller något annat stenhårt och jag var tvungen att valla (själv skulle jag bara primateriapolersickla och sedan polera, med Kuzmin så tror jag man behöver valla ovanpå eller putsa/polera bort mikrohåren efteråt), flour tror jag inte på i dom temperaturerna. Sedan så ska ju strukturen vara, ja, tror att det bästa kanske är helt slätt och blankt vid -17 och snöfall. Så bort med strukturen, vilket stenhårda vallor hjälper till med.

Link to comment
Share on other sites

Funderar oxå på att lägga bara BWLF. Hårt och inte alltför dyrt..

 

Fästet funderar jag på att gå emot alla mina principer och köpa nytt och oprövat innnan ett lopp; Skigo HF Violett (-2 - -15, nysnö och fin gammal). Värma in 1 lager Swix gröna och toppa 4-5 lager med Skigon. Thoughts on this?

Link to comment
Share on other sites

SMHI säger en luftfuktighet på 81%, funderaa på BWLF och toppa med Skigo HF grön ( gamla HF blå), sen ett lager värmande kräm på kinder och fingartoppar :)

Angående att smörja sig, hörde jag ett inslag på radio tidigt i vintras. Där någon som var expert på området uttalade sig.

 

Att smörja sig med krämer samma dag som man ska vara ute i kylan ger snarast motsatt effekt än önskad menade hon. Hon menade att krämen lägger sig till en början som ett lock utanpå huden och när kylan kommit igenom fastnar den så att säga under krämlagret.

 

Istället sa hon att man ska smörja sig kvällen innan och sedan ej tvätta ansiktet på morgonen. Detta gör att krämen hinner sjunka in i huden och ej lägger sig som ett lock utanpå. På så sätt skulle man få ett bättre skydd mot kylan.

 

Jag är definitivt ingen expert på ämnet men tyckte hennes argumentation lät intressant och övertygande.

Link to comment
Share on other sites

Oj vad drygt det var idag. Kallt snålblåst, gick bra för mig i ca 37-38km sen klappade jag ihop rejält. Vet inte riktigt varför. Antagligen en blandning mellan för dåligt med energipåfyllning under loppet samt lite för hög fart de första två varven. Man fick inte en meter gratis idag.

 

Var dock förvånande bra spår efter helgens snöande.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...