Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skejtskid


Volevodin

Recommended Posts

Jag har två par skejtskidor, som jag åker mest på. Mina första skejtskidor Elan Hitec från omkr. 1990 och Fischer RCS från 2006. Det är ganske stor skillnad i konstruktionen. Elan har uppböjt brätte som på klassiska skidor, lågt spann, ganska mjukt frambrätte som börjar böja upp tidigt.

De är mycket lätta att åka på speciellt om det är spårigt, trots att de är slitna och runda i innerkanterna, nackdel i blötföre med tendens till genomtramp,

Fischerskidorna har modern konstruktion med nedböjt frambrätte, lite högre, men rätt OK att åka på, dock inte lika bra i spårigt underlag.

Nu har jag kört flera skidpass med båda skidorna omväxlande och det märkliga är att trots att Fischerskidorna glider markant bättre så har jag alla varv på 5-km-rundan haft ca 30 sek bättre tid med Elanskidorna. Min teori är att pga att Elanskidorna är så låga och böjer upp tidigare, blir klivet längre uppförbackarna, även att åkningen är mer avspänd kan spela in.

 

En fundering; tänk om någon skulle våga konstruera en skejtskida, som inte böjde ner i brättet utan snarare böjde upp ett par dm före brättet och sen titta på hur det påverkade längden på skejtkliven och balansen på själva skidan. Det skulle vara intressant.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...