Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skate i Stockholm


martini

Recommended Posts

Åkte igår i Enebyberg, det var lite löst för skate, tyckte jag. Och lite smalt, svårt att inte paja spåret för klassiskt. Vad rekommenderar ni för spår där det är bra för skate? Eller nån bra väg. Helst norra Stockholm.

Jarlabanke golfbana i Täby. Bra preparerat men tyvärr helt platt.

Link to comment
Share on other sites

Åkte igår i Enebyberg' date=' det var lite löst för skate, tyckte jag. Och lite smalt, svårt att inte paja spåret för klassiskt. Vad rekommenderar ni för spår där det är bra för skate? Eller nån bra väg. Helst norra Stockholm.[/quote']

Jarlabanke golfbana i Täby. Bra preparerat men tyvärr helt platt.

Ja, på Jarlabanke är det brett nog för att skeja två pers i bredd, suveränt underlag, men som sagt platt.

 

På elljusspåret i Enebyberg var det fast och fin manchester i fredags, men sedan kom det lite nysnö på det. Tyvärr är det i smalaste laget, men stora delar av spåret tycker jag är ok. Största problemet är backen efter att man korsat 5:an och 10:an. Där är det som smalast samtidigt som 2:ans växel tar lite mer plats (iallafall för mig).

 

På Rösjö ängar har de dragit upp en ny (förra veckan) skejtslinga på 1,1 km. Den är också platt. Har inte varit och testat den än.

 

I Ursvik brukar det gå att skejta åtminstone på 2,5:an.

 

Vill man ha backe går det bra att köra Väsjöbackens familjebacke efter att de har stängt. De stänger kl. 18 på helger. Sträckan upp till barnliften går till stora delar att köra på 3:an och sedan 2:an till toppen av barnliften. Ibland har de även pistat serpentinvägen upp på baksidan. Då får man c:a 800 m åkbar backe med 82 m fallhöjd!

Link to comment
Share on other sites

Få skatemöjligheter i Sthlm. Ågesta Golf har en 8,2 km skatebädd som lutar lite väl mycket på sina ställen, bra teknikträning. Den enda rejäla stigningen har en mittpuckel som man får stå ut med. För övrigt bra variation och bra packad mittbädd.

 

Täby Jarlabanke är nog bäst preparerad i Storstockholm men lite väl platt.

Ursviks 5km kan vara ganska bra men ojämn beroende på nysnö eller ej!

Enebyberg 2,5 km lite väl smal.

LIDA 2,5 km tuff och körs inte alltid upp vid nysnö.

Tyresö Slotts 4km kan vara riktigt bra men har ej åkt där denna säsong!

Rudan Haninge brukar ha slinga uppe på ängen, c a 3 km, men har inte provat den i år.

 

Bäst i landet för skate är Nordic Ski i Funäsdalen/Tänndalen/Bruksvallarna. Totalt c a 300km prepareat före både skate och klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...